Hello Startups: investeren in nieuwe ondernemers

Door Geoffroy Delcour, Op 21/11/14
Deel via

Goede ideeën hebben we allemaal. Maar ze blijven vaak steken in de... ideeënfase. Maar hoe worden ze realiseerbaar?

Met wat hulp en coaching, kunnen deze ideetjes uitgroeien tot een heus professioneel project. Biedt mijn idee perspectieven? Weldoordacht en af? Hoe geef ik dit idee concreet vorm? Op al deze vragen kregen dertien jonge talenten antwoord van een team van coaches en mentoren tijdens het Hello Startups weekend.



Vrijdag 14 november, 18 uur.
Afspraak in de Hello bank! pop-up. Sommigen komen met een uitgedacht idee, anderen geven blijk van een geweldige ondernemersgeest. De eerste stap: ieder presenteert zijn idee, zijn competenties en na afloop van een stemming door de deelnemers worden vier veelbelovende ideeën gekozen:

  • Cheese & Crackers: een tof merk met Amerikaanse boxer shorts met originele motieven.
  • Blockit: modules die als legoblokjes in elkaar passen en elektrische stroomcircuits vormen om bijvoorbeeld licht of klank voort te brengen.
  • People: een zoekmotor waarmee snel de juiste persoon kan worden gevonden in een specifiek of minder bekend domein.
  • Een eco-verantwoordelijke app voor groenten en fruit van het seizoen in de supermarkt, met het oog op een gezonde en ecologische voeding.

Vier ideeën voor dertien personen: de competenties worden verdeeld om vier evenwichtige groepen te vormen. De nieuwe partners brainstormen een eerste keer en gaan vol ideeën naar huis.

Hello bank! pop-up

Zaterdag 15 november, 9 uur. Na een goed ontbijt gingen ze weer terug aan de slag! Nu wordt het menens! Met de hulp van de coaches verfijnen de teams hun ideeën en leggen zij hun doelstellingen vast. Daarna gaan zij de confrontatie aan met het publiek, op straat, in de winkels om externe feedback te krijgen. Zou u dit kopen? Zou u dit gebruiken? Natuurlijk is een marktstudie en de mening van de prospects essentieel! De coaches toetsen de ideeën, drijven ze tot het uiterste en verkennen met de deelnemers alle pistes: zij moeten hun onderwerp volledig beheersen, vertrouwen hebben in zichzelf en in hun project. Elke team heeft nu een coherent en afgewerkt plan, met analyse van de sterktes en zwaktes en een overzicht van de verschillende stappen. Het is 21 uur en morgen is dan eindelijke de beslissende dag...

Hello startups

Zondag 16 november, 9 uur. Met kleine oogjes en sloten koffie werken de 4 groepen hun businessplan af met een korte en efficiënte presentatie. Zij krijgen deze namiddag vijf minuten om een jury van ceo's, beleggers en influencers te overtuigen. Zij maken vervolgens scenario's, anticiperen op vragen en opmerkingen van de jury en schaven hun formulering bij met de hulp van hun coaches. 16.30 uur: ze verschijnen voor de jury. Presenteren, vragen, verdedigen, notities maken... en beraadslagen. Als grote winnaar komt het sociaal netwerk People uit de bus. Het team van, Olivier Roberrechts, Siebert Mispelon en Nadir Khiar wint een cheque van €1.000, een steuntje in de rug voor hun eigen start-up!

Wordt vervolgd… Dat hopen wij wel!

Hello startups

People: hoe werkt het concreet?

Je bakt waanzinnig lekkere cupcakes en je grootste fans willen dat ook de rest van de wereld er kan van meegenieten! Dus je hebt een webshop nodig! Je kent alleen geen graficus, geen ontwikkelaar, enz. Dan verlies veel tijd met het surfen op Google en LinkedIn, maar ook om te vragen of je iemand via via kent... Met People vind je in een mum van tijd de geschikte persoon. People zoekt op alle grote platforms naar potentiële ontwikkelaars voor je cupcakewebshop, iemand die het over 'webontwikkeling' heeft op LinkedIn, over zijn recent ontworpen 'webshop' op Twitter, over 'patisserie' op Pinterest of Instagram, enz. De zoekmotor dient niet om online content te zoeken, maar wel de personen die deze content hebben aangemaakt.

Het is niet voor iedereen weggelegd om z’n eigen startup te beginnen. People is er ook voor de gewone sterveling! Voor Magali bijvoorbeeld, die een verjaardagsfeest organiseert voor haar dochter en in plaats van de traditionele taart graag cupcakes wil. Zij weet niet waar ze die kan vinden. Zij gaat op People, zoekt op 'cupcake', 'Brussel' en hop, klaar is kees. Dit project brengt de mensen vlot met elkaar in contact zonder dat zij in het echte leven een netwerk moeten uitbouwen of veel tijd verspillen met zoeken. People, een ideaal project!