Begin april ging State Bank India (SBI) van start met een Twitter Account om haar klantendienst een nieuwe boost te geven. Eerder bood de Kotak Mahindra Bank al de mogelijkheid om je banksaldo te raadplegen via een microbloggingnetwerk. India is duidelijk een voorloper als het gaat over social banking.
Na de Facebook- en YouTube-accounts zette de gerespecteerde State Bank of India (SBI) begin april een nieuwe stap richting sociale media door zich ook op Twitter te wagen. Met de account @TheOfficialSBI wil de bank “een enorme potentiële klantenbasis bereiken”, meer bepaald de jonge generatie die bijzonder veel interesse heeft voor nieuwe technologieën. “We zullen dag en nacht tweeten om te praten over onze producten en diensten”, vertelt de bank in een persbericht. De doelstelling: sensibiliseren. De volgende stap: klantenservice.
Ook de Kotak Mahindra Bank, een middelgrote financiële instelling, liet afgelopen maand haar oog vallen op Twitter. Voortaan kunnen klanten hun saldo checken en niet-financiële transacties uitvoeren vanaf hun microbloggingaccount. De bank biedt in totaal 21 diensten aan, zoals cheques bestellen of de recentste verrichtingen nakijken.
Hoe werkt het? Je stuurt een tweet naar de officiële account met een van de specifieke hashtags. Het antwoord krijg je uiteraard niet in de vorm van een tweet die iedereen kan lezen. Het wordt elektronisch verwerkt en de klant krijgt het in de vorm van een DM, dat is een privébericht, net zoals een e-mail of sms. Om het nieuwe kanaal te promoten, beloont de bank het gebruik van de nieuwe dienst met ‘rewards’, waarvoor je kortingbonnen ontvangt.
Kotak Mahindra Bank is niet aan haar proefstuk toe op het gebied van social banking: sinds enkele maanden kun je er een bankrekening ook openen via je Facebook-account of gewoon een e-mailadres. Een ware metamorfose voor een instelling die in juni 37.000 followers telde op Twitter. Vandaag staat de teller op meer dan … 100.000 volgers.