Wie Apple Pay gebruikt, is per definitie een hypergeconnecteerde jonge volwassene. Of toch niet? Studies vertellen ons meer.
Op de Money 20/20 Conference in Las Vegas gaf Greg Weed van Card Performance Research een verhelderende uiteenzetting met enkele statistieken over het gebruik van Aplle Pay in de Verenigde Staten. Wat blijkt? 14% van de Amerikaanse gezinnen met een compatibele bankkaart gebruikt de mobiele betaaloplossing van Apple. Dat is best indrukwekkend, iets meer dan een jaar na de lancering.
En wat is het profiel van de typische gebruiker? Opvallend genoeg gaat het vooral om mensen tussen 33 en 48 jaar (generatie X). Zij vertegenwoordigen 48% van de aanhangers van Apple Pay. En welke kaarten koppelen zij aan de mobiele betaaloplossing? In 86% van de gevallen zijn dat kredietkaarten.
Maar deze goede resultaten verdienen wel een kanttekening. Volgens Robert Flynn van Accenture blijkt uit een andere studie dat 67% van de Amerikanen nog cash gebruikt, 59% een debetkaart en 50% een kredietkaart. Marktaandeel van Apple Pay? Nauwelijks 8%. Grootste probleem? Volgens Robert Flynn is dat het feit dat systemen als Apple Pay nog “het bewijs moeten leveren dat ze de eindgebruiker een hogere reële waarde bieden“ dan de klassieke plastic kaarten.
Momenteel kan je alleen nog maar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk met Apple Pay aan de slag, maar de internationale expansie is gepland. Wanneer? American Express levert misschien een deel van het antwoord: het kondigde aan dat Apple een partnership is aangegaan om Apple Pay in te voeren “in Canada, Australië en elders”. Er wordt gefluisterd dat met “elders” Hong Kong, Spanje en Singapore zouden worden bedoeld. Ons koninkrijkje aan de Noordzee staat dus niet op de shortlist …