De hyperpopulaire startup van het jaar groeit in een onnavolgbaar tempo. Een stand van zaken met een van de founders.
Je kon er de afgelopen jaar niet naast kijken: het Antwerpse BeatSwitch is de hotste startup in de muziekbusiness. Kort uitgelegd: dit bedrijfje wil de organisatie van grote events en festivals vereenvoudigen door 1 platform aan te bieden waarop de promotors, booking-agents, tourmanagers en artiesten (mobiel) toegang hebben. Gedaan dus met de chaos en uitpuilende inboxen, nu is alle praktische informatie en communicatie in real time te vinden op één plek. Dat idee sloeg aan, en BeatSwitch wist meteen enkele grote (inter)nationale klanten te strikken – waaronder Tomorrowland – alsook investeerders. We stelden een paar vraagjes aan medeoprichter Thomas Van Orshaegen.

Plots stonden jullie overal in de media. Hoe hebben jullie de groeispurt intern ervaren? “Het nieuws over de grote investeringen en enkele van de grootste festivals ter wereld als klanten was natuurlijk best huge, dus we hadden daar wel wat buzz rond verwacht. Maar dat het zo’n vaart zou lopen, met print media, online media, en zelfs meermaals televisie - dat hadden we niet verwacht.
Op zich is het nog helemaal niet zo lang geleden dat BeatSwitch maar een startupje was van 2 man die achter hun PC zaten te tokkelen. We zijn dan op een jaar tijd gegroeid tot een bedrijf van 11 mensen, met een volwaardig management, en die media-ontploffing was daar de apotheose van. Dat was natuurlijk fantastisch, en we zijn met z’n allen eens goed op restaurant gegaan, maar we hebben er ook waardevolle PR-lessen uit getrokken (lacht).
Uiteraard is een succesvol bedrijf uitbouwen onze topprioriteit, niet in de krant staan. Dat is leuk, maar minder belangrijk. We moeten aan the bigger picture denken, en wereldwijd onze markt veroveren”.

Waar zijn jullie allemaal actief? “We zijn actief in meer dan 1.000 steden, verspreid over alle continenten ter wereld. In Nieuw-Zeeland, Brazilië, de V.S., en ook in onze eigen achtertuin werken we intussen met een aantal grote festivals. Echt een ontzettend coole verwezenlijking op zo’n korte tijd en met zo’n jong team!”
Van waar (en van wie) kwam het idee eigenlijk? Waren jullie zelf actief in de evenementensector vooraf? “It all started with Gertjan. Die organiseerde feestjes en was het beu om alles via mail en Excelsheets te moeten organiseren, dus zocht hij een software-oplossing. Na lang zoeken besloot hij die gewoon zelf te schrijven. Ik was toen al actief bij Revolt: de organisatie achter
Roots of Minimal,
Hertz,
Moodfamily, etc., en ik zag meteen potentieel in het product.
Toen we besloten om samen BeatSwitch op te starten binnen de startup-accelerator van
Idealabs, werd het idee scherp gesteld en uitgevoerd, getest, nogmaals getest, en uitgebracht. Toen hebben we echt besloten om ook op festivals in te zetten. De rest is geschiedenis (lacht)”.
Is het ooit al eens grondig fout gelopen? Of hebben jullie een leuke anekdote om te delen met ons? “Dat zijn bedrijfsgeheimen! Nee, gelukkig is het nog nooit grondig fout gelopen. Maar een bedrijf laten groeien, kan niet zonder groeipijnen. Uiteraard gebeurt het wel eens dat we met een paar mensen het hele weekend doorwerken om iets af te krijgen, of dat we iets moeten schrappen en opnieuw beginnen. En net als bij artiesten zijn we het soms even grondig oneens, om daarna uiteindelijk op één golflengte hard te werken. Dat hoort er allemaal bij, net als de ervaring die we opdoen tijdens zo’n momenten”.

Wat zijn de volgende stappen? BeatSwitch voor de muziekconsument? “Nee, de muziekconsument laten we (voorlopig) volledig links liggen. Sorry! De volgende stappen voor ons liggen nu in de eerste plaats in het verdiepen en verbreden van ons platform. Promoters, boekingsagenten en artiesten moeten steeds meer uit BeatSwitch kunnen halen. Het is erg belangrijk dat we hen steeds betere tools aanleveren om hun processen te vereenvoudigen. Daarvoor willen we ook nog nauwer samenwerken met onze klanten.
We werken ook aan een betere integratie van die drie groepen in één systeem: hoe meer artiesten, boekingsagenten en organisatoren BeatSwitch gebruiken, hoe makkelijker het voor iedereen wordt om concerten te organiseren. De volgende stap is dan een slim systeem, dat inzichten biedt over afgelopen evenementen of tours, tips geeft bij gemiste vluchten, enzovoort.
Maar uiteindelijk willen we nog het liefst van al dat professionals in de muziekindustrie zoveel mogelijk met de écht belangrijke zaken kunnen bezig zijn: creativiteit, goeie service, killer line-ups, onvergetelijke live shows. In plaats van met e-mails en Excelsheets. Als wij daar ons steentje aan kunnen bijdragen, is dat al een dream come true”.
www.beatswitch.com
WEDSTRIJD: Via Hello play! maken 2 agencies (genre evenementensector uiteraard) kans op een jaar lang gratis BeatSwitch. Stuur een mailtje naar helloplaybe@gmail.com met daarin: ·
● Waarom jouw agency een jaar gratis BeatSwitch account verdient
● De website en contactgegevens van je agency / bedrijf.
Als onderwerp gebruik je ‘Hello Play x BeatSwitch’. Veel succes!
Cover foto door Fille Roelants