De initiatieven op het gebied van digitale marketing in de financiële sector lijken onderweg het spoor bijster te raken. Om de bal niet mis te slaan, geven we even de belangrijkste pistes mee die elke bank zou moeten volgen om haar digitale marketing zo goed mogelijk te ontwikkelen.
1. Mobile is het belangrijkste nieuwe platform
Het gebruik van mobile banking is met 50 % gestegen op een jaar tijd. Een derde van de Amerikaanse consumenten (32 %) gebruikt mobile banking minstens één keer per maand volgens een recent onderzoek van Accenture. Vandaar dat het zinvol is om je deze vier vragen te stellen
- Heb je mobiele apps voor de klanten?
- Heb je de filosofie van je merk geïntegreerd in je mobiele app?
- Help je klanten om de nieuwste technologieën onder de knie te krijgen?
- Is de informatie toereikend en duidelijk op je traditionele website om de overgang te garanderen?
2. Denk aan ‘responsive design’ voor gebruik op verschillende toestellen
Ongeveer 80 % van de internetsessies verloopt via een mobiel toestel of tablet. De kans bestaat dat een deel van je site ontgaat aan je bezoekers. De oplossing: kies voor een responsief platform dat de inhoud aanpast aan het scherm waarop de site bekeken wordt, ongeacht het toestel.
3. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent in de zoekresultaten
Heb je onlangs een zoekopdracht ingevoerd via Google, Bing of DuckDuckGo om na te gaan welke rating je bedrijf krijgt? Zoek de belangrijkste trefwoorden om bezoekers naar je website te halen. Bepaal de aantrekkingskracht van sommige trefwoorden en voer een optimalisatie uit. En investeer bovendien in een reclamecampagne via Google AdWords.
4. Spring op de trein van de sociale media
Voor wie niet aanwezig is op de sociale media is de rekening snel gemaakt: je verliest, punten, business en klanten. Consumenten verwachten dat je je engageert via de sociale media, de nieuwe vorm van mond-aan-mondreclame. Wat er over jou gezegd wordt, is vanaf nu even belangrijk of nog belangrijker dan wat de bank over zichzelf vertelt. Stel een team van bekwame communicatiespecialisten samen dat u door dit nieuwe communicatie-universum loodst en op de voortdurende ontwikkelingen anticipeert. Gebruik tools zoals Hootsuite, Sprout Social of Buffer om alle gesprekken in kaart te brengen. Kortom, engageer je!
5. Zet je voortdurend schrap voor verandering
Het aantal bureaus is geen basiscriterium meer. De digitale bankproducten volgen een snelgroeiende trend die ongezien is in de bankgeschiedenis. Je onlinemerk wordt de eerste en meest gebruikte manier om in contact te treden met de bank. Logo’s, baseline: alle facetten van je merk zijn onderhevig aan een verregaande (r)evolutie. Harmoniseer je reële, virtuele en mobiele aanwezigheid. De bekendheid van je merk staat of valt ermee.
Op de site The Financial Brand vind je een lijst met 50 vragen die elke financial marketeer zich in het begin van het jaar zou moeten stellen.