De rol van de sociale media in de bank- en financiënsector wordt steeds groter. Maar wat betekent dat eigenlijk in de praktijk? Even kijken hoe onze concurrenten in de Verenigde Staten en Engeland zich opmaken om deze nieuwe uitdaging, de sociale media in onze sector, aan te gaan.
Goldman Sachs, Morgan Stanley, J.P. Morgan, Citibank, Aviva, HSBC, Swedbank… Hoe zijn deze bank- en financiële instellingen tot de beslissing gekomen om aanwezig te zijn op de sociale media? Hoe heeft de wetgeving in hun land hun strategie bepaald? Het antwoord vinden we in de case-studies van dit zeer interessante artikel dat werd gepost op SocialMediaToday.
Behalve deze concrete voorbeelden waarop we ons kunnen inspireren, worden er tegenwoordig tal van evenementen georganiseerd die duidelijk maken hoe belangrijk sociale media zijn voor de banksector en tal van tips en concrete voorbeelden geven om een eigen strategie te ontwikkelen. Sommige evenementen zijn al voorbij maar hebben al een nieuwe editie gepland, andere staan nog op het programma. Van de voorbije evenementen noemen we de Live Social Media Days, de LinkedIn Financial Services Summit en de Bank Innovation. Evenementen die u niet mag missen, en die dus nog komen, zijn onder meer de Financial Blogger Conference, de Financial Services Social Communications 2012 of de 2012 Social Media Conference for Financial Services.
Wie er niet bij kan zijn op een van deze events, kan nog altijd het witboek downloaden van eModeration, een gids die de financiële organisaties helpt bij het ontwikkelen van hun aanwezigheid op de sociale media, of deze samenvatting van de best practices in het domein.