Hoe je de SEO-strategie van de bank een boost geeft

Op 24/06/13
Deel via

Een goede SEO-strategie is (vandaag de dag) veel meer dan een ranking die je krijgt dankzij enkele sleutelwoorden. De tijd dat het volstond om een advertentie met de juiste woorden op Google te plaatsen om nieuwe klanten naar je site te lokken, is voorgoed voorbij. Vraag is dan hoe je het wel aanpakt...

Voor hij beslist om een nieuwe bankrekening te openen, gaat een klant bij gemiddeld 8,9 bronnen te rade, de meeste online. Dat lezen we in een onderzoek van Shopper Sciences. Hoe jonger de consument, hoe meer bronnen en hoe meer internetbronnen hij raadpleegt (blogs, sociale media, vergelijkingssites, forums, enz.). Hoe pak je het dan aan om jouw bank te laten uitschijnen als de evidente keuze wanneer een prospect het web afschuimt? De site The Financial Brand reikt enkele ideeën aan. Een daarvan is de site Yelp gebruiken om je online reviews en commentaren te verbeteren. Heel interessant. Alleen is Yelp bij ons nog niet sterkt uitgebouwd en wordt de site vooral gebruikt voor reviews over restaurants of cafés in Brussel en Antwerpen... Maar wie weet, op termijn? The Financial Brand weet ook dat een persbericht verspreid via Patch.com meer kans maakt om als eerste in de Google-zoekresultaten te verschijnen dan een communiqué die je op de site van de bank publiceert. De reden is dat Google een veel hogere zoekwaarde toekent aan Patch dan aan jouw site. Maar nogmaals : het blijft nog altijd heel erg Amerikaans... Wat moet je dan wel doen?

> Je site optimaliseren en er de foute linken uithalen: één foute link heeft meteen gevolgen voor je ranking. Er bestaat zelfs een gratis tool om ‘gebroken’ links op te sporen: Online Broken Link Checker.

> Je ervan vergewissen dat alle kantooradressen op het internet staan (Google+, Foursquare, Gouden Gids,...). Een werk van lange adem dat op termijn lonend kan blijken. Een tool die je bij deze klus kan helpen is Getlisted.org. Wij deden de test door BNP Paribas Fortis en postcode 1000 Brussel in te tikken. Dit is het resultaat...

> Alles volgen wat er over jou gezegd wordt. Praat een blogger over je bank? Laat een commentaar achter en bedank hem! Stel je vast dat sommige links naar je site verwijzen maar fout zijn? Wijs mensen erop en verbeter de fout. Krijg je vragen op de pagina’s van je sociale netwerken of op je site ? Beantwoord ze. Beantwoord alles.

> Verzorg de redactie van je site: productfiches, helpbestanden, blogs,… vandaag de dag moet je je SEO-strategie redactioneel benaderen, want het is een efficiënt middel om iets te doen met je netlinking en dat doe je met kwaliteitsvolle inhoud. > Verwaarloos je e-reputatie niet. Bekendheid en imago verdwijnen al te vaak naar de achtergrond te gunste van SEO. Nochtans is dat een middel om duurzame traffic te genereren op basis van bekendheid.

> Zet in op sociale netwerken: buzz, sociale netwerken vertellen iets over de populariteit van content. Vandaar dat het cruciaal is om uw inhoud te delen of het delen makkelijker te maken. Het woord nemen of de sociale netwerken is belangrijk in een SEO-strategie. En niet alleen op de populairste...

Conclusie: SEO gaat veel verder dan een indexeringsstrategie gericht op de ranking van sleutelwoorden!

Ook niet uit het oog verliezen: de meest voorkomende SEO-fouten bij marketeers van financiële instellingen.