Hoe PayPal nr. 1 wil blijven

Op 25/12/15
Deel via

Volgens PayPal gaat de concurrentie op de markt van de mobiele betalingen alleen maar toenemen en wordt de smartphone het belangrijkste toestel voor dergelijke transacties. Hoog tijd om banken en andere aanbieders van mobiele betalingen, zoals Apple, Google of Samsung, van antwoord te dienen, meent PayPal.

Twee jaar geleden nam PayPal het bedrijf Braintree over, dat in veel landen bekendstaat voor zijn elektronische betaaloplossingen. Onder andere Airbnb en Uber maken er gebruik van. Braintree is ook de eigenaar van Venmo, waarmee particulieren onder elkaar geld overschrijven en dat aan de basis ligt van de ontwikkeling van PayPal One Touch.

De overname van Braintree sluit aan bij de langetermijnvisie van PayPal, dat baanbrekende oplossingen voor mobiele betalingen wil aanbieden. Het bedrijf is er immers van overtuigd dat op termijn vrijwel alle betalingen via mobiele terminals zullen verlopen.

PayPal onderscheidt zich van zijn talrijke concurrenten doordat het een echt ecosysteem ontwikkelt en uitbouwt rond de eigenlijke betaling en daar zoveel mogelijk toestellen en systemen bij betrekt. Zijn ontwikkelingsmodel omvat drie fasen: traditionele online betalingen, betalen via een app en ten slotte nieuwe betaalsystemen op het verkooppunt.

Er is maar één probleem met dit model: met je smartphone in plaats van met je bankkaart betalen, levert op zich geen extra waarde op. Volgens PayPal schuilt de oplossing in het creëren van toegevoegde waarde via activiteiten die aan de eigenlijke betaling gelinkt zijn. Het bedrijf denkt daarbij aan extra dienstverlening, zoals klantentrouwprogramma’s. Distributeurs die hun toepassingen op fysieke verkooppunten willen aanbieden, zullen in deze richting moeten evolueren.

PayPal investeert bijgevolg in andere start-ups die mobiele betalingen als specialisatie hebben, maar ook in bedrijven die de cyberveiligheid vergroten en in platforms voor geldtransfers. Hiermee toont het bedrijf aan dat het de evolutie in de sector nauwlettend in het oog houdt en dat het in staat is om zichzelf opnieuw uit te vinden. Zonder de overname van Braintree was het immers vrijwel zeker gedoemd om te verdwijnen, terwijl het nu tot hét toonaangevende betaalsysteem kan uitgroeien.

Door zijn relatie met kopers en handelaars beperkt het bedrijf tegelijk de risico’s op verliezen in elke fase van het betaalproces. Hierdoor behoudt het zijn leiderspositie, aangezien zijn talrijke concurrenten niet over zo’n kwaliteitsvolle relatie met de eindverbruiker beschikken.