Werken van 9 tot 5, luisteren naar de baas, een product verkopen waar je niet in gelooft of dat je niet boeit... Zo ben jij niet, da’s niks voor jou! Net als zowat de helft van alle jonge Belgen wil jij je eigen baas worden, je eigen bedrijf oprichten. Maar hoe begin je daaraan?
Je komt net van de schoolbanken of je hebt al een eerste werkervaring opgedaan “op kantoor”... en je weet het zeker: dat is niets voor jou. Jij wordt gedreven, gemotiveerd, door je ondernemingszin. Creëren, ondernemen, innoveren... Dé nieuwe app waarover iedereen het zal hebben, dé dienst die ieders leven zal veranderen, hét product dat elke mens zal willen hebben. Net als bijna de helft (49%) van alle jongeren wil jij je eigen baas zijn. Maar hoe en waar begin je?
Ondernemer word je niet van vandaag op morgen, ondernemer bén je. Je concept heb je wellicht al een tijdje in je hoofd en in gedachten heb je het al van alle kanten bijgeschaafd. Een siëstabar, een pizzeria met zoete pizza’s, de opvolger van Candy Crush... Je weet wat je wil doen, nu moet je nog achterhalen hoe je dat moet doen en vooral: je moet je markt kennen.
Je concept is perfect uitgewerkt. Nu moet je achterhalen of er wel een markt bestaat voor je product of dienst, of de consumenten er klaar voor zijn en wie je concurrenten zijn. Een marktstudie is onvermijdelijk wanneer je je eigen bedrijf wil oprichten. Veel mensen laten na een marktstudie uit te voeren, omdat ze hun hoofd op hol hebben laten brengen door hun enthousiasme of omdat ze er de middelen niet voor hebben. En toch is het de ideale manier voor een eerste realitycheck, en om je businessmodel voor te bereiden. Ben je zeker dat er een markt bestaat voor bier gemaakt van spruiten en courgette?
Hoe ga je geld verdienen? Dat is de centrale vraag van je businessmodel of bedrijfsmodel. Je businessmodel legt vast hoe jij je omzet zal behalen. Het vermeldt ook de financiële en menselijke middelen om je doelstellingen te bereiken. Enkele voorbeelden? Het model van het abonnement waarbij de klant een vast bedrag betaalt om toegang te krijgen tot jouw dienst of de bekendere ‘one shot’, waarbij de klant één keer betaalt om eigenaar te worden van een dienst of goed.
Na het businessmodel is het nu tijd voor je businessplan. Dat is veel complexer dan je bedrijfsmodel en vraagt dan ook een uitvoerige voorbereiding. Je businessplan heb je nodig om financiële partners (investeerders, de bank,...) te overtuigen om te investeren in jouw concept. Een businessplan heb je ook nodig om je project voor te stellen op crowdfundingplatforms als Hello crowd!. Advies vragen aan je bankier of aan coaches of deelnemen aan beurzen als Young Talent In Action is altijd een goed idee. Tegen een speeddatingsessie met CEO’s en CFO’s zeg je nooit nee!
Richt je een bedrijf op, of start je als zelfstandige? Als natuurlijke persoon of als bedrijf? In hoofdberoep of in bijberoep? Nv, bvba, cvba... welk vennootschapstype kies je?
Je eigen bedrijf oprichten is je toekomst in eigen handen nemen. Je eigen bedrijf oprichten is ook een heel proces. Neem zeker es een kijkje bij Securex. Gebruik hiernaast ook tips van andere professionals via sites als Bizcover om je bedrijf op te richten, je concept te verfijnen en je businessmodel en businessplan uit te werken zeker ter harte, want ze kunnen je een heel eind op weg helpen.
Veel succes! 😊