Hoeveel likes heeft een bank nodig?

Op 13/12/14
Deel via

In de Verenigde Staten hebben de meeste banken minder dan 1.000 likes op Facebook en een 250 op Twitter. Niet veel dus. Hoe gebruik je de sociale media om te groeien?

The Financial Brand analyseert al vijf jaar de activiteiten van duizenden financiële instellingen op Facebook en Twitter. Eén vaststelling komt altijd terug: het is niet vanzelfsprekend om in de bankwereld een community op de sociale media te ontwikkelen.

Een bank krijgt gemiddeld 1.000 likes op Facebook en 250 volgers op Twitter. In de Verenigde Staten zouden de credit unions (een soort regionale coöperatieve banken) het makkelijker hebben om fans achter zich te scharen (tot zes keer meer). En dat is maar normaal, want ze staan dichter bij hun klanten.

The Financial Brand heeft berekend dat een bank 1 like ontvangt per $ 700.000 aan activa en 1 volger op Twitter heeft per 5,8 miljoen aan activa. Wie zijn de koplopers? Capital One voert het Facebook-klassement aan met 3,2 miljoen fans, voor Chase en zijn 2,7 miljoen likes. Citibank domineert Twitter met 347.000 followers, voor Bank of America (345.000).

Het wordt hoog tijd dat de banken hun investeringen in de sociale media rentabiliseren, schrijft Jim Marous in The Financial Brand. Hij nodigt ze uit om na te denken over een aanpak in drie stappen: goed de doelstellingen en beperkingen van de financiële instelling op de sociale netwerken afbakenen, de behoeften van de klanten op dit kanaal correct inschatten en de bank in die zin organiseren. De vier fasen in die aanpak zijn definiëren, experimenteren, uitbreiden en ten slotte inkomsten/resultaten boeken.

Hij baseert zich op een rapport van Accenture als hij zegt dat in een bank één centrale groep verantwoordelijk moet zijn voor de activiteiten op de sociale netwerken. Deze groep moet in staat zijn om in constante dialoog met anderen de doelstellingen af te bakenen. “Sociale media zijn erg machtig. Door de snelheid waarmee ze informatie verspreiden, kunnen ze een negatieve impact hebben. Maar hun invloed kan ook heel positief zijn, onder andere om de klantenrelaties hechter te maken.”