Of hoe Maceo Plex deze clubgangers uit hun comfort zone haalde.
Vorige week releaste de immer verrassende Kieran Hebden aka Four Tet zijn remix van Eric Prydz’ recente hit ‘Opus’. Een onverwachte move, al is de gelauwerde producer niet vies van een remix voor een commerciële act, vraag dat maar aan Justin Timberlake. Zijn Opus remix is een pracht van een nummer dat je voor 10 minuten lang meeneemt naar plaatsen in je hoofd waarvan je niet wist dat ze bestonden. Na 3 minuten stopt de beat en wordt er ruimte gemaakt voor een prachtig, maar héél lang intermezzo. Als de bass en drumkick dan toch terugkeren na 8 minuten (en dan nog op een totale ‘non-EDM manier’) ben je helemaal vergeten dat er ooit een drop zou komen.
Die drop is waar het allemaal om draait voor de clubbers afgelopen weekend in Amnesia, een van de grootste danstempels op het Spaanse feesteiland. De DJ van dienst, Maceo Plex, speelt de Four Tet remix in zijn glorieuze volledigheid in een volle club op een uur wanneer de zon al schijnt.
(Externe videolink). Er heerst totale verwarring en teleurstelling (en woede?). Mensen gaan neerzitten, klaar om recht te springen wanneer de verwachte drop valt – maar hij valt niet. Zelfs wanneer de introverte beat valt na wat een eeuwigheid voelt, is dat niet volgens de standaard EDM formule, waardoor de verwarring totaal is. Four Tet (en Maceo Plex) doen iets wat DJ’s vaker horen te doen: de luisteraars doen nadenken over muziek en hen uit hun comfort zone halen. Het schetst een mooi beeld van de huidige dominante clubcultuur – en het is gewoon een grappige video. Well played.