Geen land scoort beter dan India als het op banktransacties via een mobiele telefoon aankomt en de overheid stimuleert deze evolutie volop.
Sinds Narendra Modi minister-president van India is, werkt de Indiase regering hard om online administratieve diensten te creëren en alle burgers toegang te geven tot mobiel bankieren. De nieuwe biometrische identiteitskaart speelt daarin een cruciale rol. Het ambitieuze plan bestaat erin dat elke burger een uniek, beveiligd identificatienummer krijgt, gelinkt aan een database met demografische en biometrische gegevens. 70% van de bevolking zou bij dit gigantische project betrokken zijn.
Het systeem zal het onder andere mogelijk maken om automatisch subsidies te betalen aan meer dan 850 miljoen mensen. Die hebben daar ongetwijfeld een bankrekening voor nodig. Een mobiele telefoon (het hoeft zelfs geen smartphone te zijn) volstaat om toegang te krijgen tot die rekening.
De banken zijn in hun nopjes, bevestigt Chanda Kochhar. Deze vijftiger, die aan het hoofd staat van de ICICI Group, behoort volgens het magazine Time tot de 100 meest invloedrijke personen van onze planeet. Zij is vol lof over de overheden: “Wij zijn ervan overtuigd dat India een periode van duurzame groei tegemoet gaat, dankzij een doortastend en ambitieus beleid.”
Een van de laatste innovaties van ICICI is de lancering van een bankdienst via de sociale netwerken in India. Eind februari lanceerde de instelling Twitter-banking, twee jaar na haar eerste Facebook-app. In India heeft 10% van de 1,2 miljard inwoners een smartphone. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de belangrijkste fabrikanten - met Google en zijn Android One-project op kop - steeds meer aandacht hebben voor de grootste democratie ter wereld.