ING diversifieert en geeft een nieuwe invulling aan zijn klantentrouwprogramma. Het nieuwe Qustomer-aanbod ziet er zo uit.
Qustomer zit nog volop in de opstartfase, hoewel het bedrijf dat door ING werd overgenomen al in 2012 actief werd. Er zouden al 800.000 gebruikers zijn toegetreden tot
het klantentrouwprogramma, waar ook een duizendtal handelaars bij is aangesloten.
Het belangrijkste verschil in vergelijking met een klassiek “loyalty program” komt erop neer dat het systeem voor verscheidene ketens of winkels geldt, terwijl je vroeger voor elke keten of handelszaak een aparte klantenkaart moest hebben. Aanvankelijk steunde het programma op de technologie van de QR-codes, maar er kwam al heel snel ook een app voor smartphones. Die maakt het mogelijk op een verkooppunt kaarten te scannen met behulp van een tablet.
Een van de beperkingen is dat Qustomer - in tegenstelling tot concurrent Seqr - geen betaalfunctie omvat. Precies op dit punt is er natuurlijk een mooie rol weggelegd voor een bank als ING, die de app op die manier een nieuwe impuls geeft.
Uiteraard betekent een dergelijke toenadering dat de onafhankelijkheid verloren gaat. Een ander voorbeeld van zo’n evolutie is My Order, een gelijkaardig programma dat in 2012 werd overgenomen door Rabobank. Door samen te gaan met een bank krijgt de app niet alleen meer financiële mogelijkheden, maar kan ze ook putten uit specifieke knowhow, zodat een snellere groei en ontwikkeling gegarandeerd zijn.
Worden onze bankkaarten op die manier ooit gewoon klantenkaarten? Misschien zijn ze dat nu al …