De Big Data zouden wel eens een belangrijke rol kunnen spelen in de ontwikkeling van innovaties in de banksector. Als die er tenminste in slaagt om ze goed te benutten. En laat dat nu net de uitdaging zijn.
Bank- en financiële instellingen zijn vandaag sterk verankerd in de data business. Dagelijks recupereren ze miljoenen data via de verrichtingen van hun klanten, hun online verrichtingen, hun betalingen met de kredietkaart, hun geldafhalingen aan de bankautomaten, hun reacties op de sociale media, enz. Door deze Big Data goed te analyseren, kunnen de banken nieuwe producten identificeren, ontwikkelen en implementeren, nieuwe markten aanboren en anticiperen op de behoeften van hun klanten. En dat kan hun business alleen maar ten goede komen.
Momenteel gebruiken de banken naar schatting amper 5 % van de data in die zin. De uitdaging bestaat er dus in om voortaan iets te doen met de data die ze nog te weinig gebruiken of gewoon links laten liggen. Nochtans kunnen ook deze Dark Data heel wat vertellen over de klanten. Bedrijven als Google en Paypal hebben dat al lang begrepen en schenken er meer dan gewone aandacht aan, volgens een artikel van Visible Banking.
In een ander register zijn ook de gegevens die we kunnen vergaren via de sociale media bijzonder interessant. American Express ging onlangs in zee met Foursquare om promoties aan te bieden gebaseerd op de data die worden verzameld via het sociale netwerk.
Ook BBVA is een schoolvoorbeeld als het gaat om het gebruik van de Big Data. Ze ziet het als een manier om het juiste product aan te bieden aan de juiste klant, maar ook voor de beste tarieven. En dat allemaal gebaseerd op ‘intelligence’. Dankzij de Big Data, doet ze bovendien aan voorspellende analyses (ze analyseert de gewoonten van de klanten om te anticiperen op hun behoeften). Resultaat: allemaal nieuwe producten, nieuwe ideeën om de bestaande klanten te binden en nieuwe klanten te veroveren. En omdat ze er geen geheim van maakt dat ze de Big Data gebruikt, wijdt ze er zelfs een speciale pagina aan op de site van haar innovatiecentrum.
Meer weten over de uitdaging van de Big Data voor de banken? Klik hier!