De teams die in financiële instellingen de sociale netwerken beheren, verschillen onderling sterk. Sommige zijn van het type “Mariah Carey”, andere meer “Aerosmith”. Wat zou dat betekenen?
John Siracusa, de baas van mOSa eBank Marketing Services, stelt een eenvoudige vraag. Als de mensen die in jouw bank de sociale media onder hun hoede hebben, een rockband zouden oprichten, hoe zou die heten?
1. Vanilla Ice, een monsterhit en dan niets meer
“Ice Ice Baby” is een mooi voorbeeld van een succesnummer waar nooit een vervolg op kwam. Banken zijn soms in hetzelfde bedje ziek. Ze publiceren een opmerkelijke post, die niemand kan vergeten en die voor eeuwige roem zal zorgen. Een illusie, vindt Siracusa, want elk artikel staat in concurrentie met alle andere.
2. Mariah Carey, de diva
Je hebt banken die als diva’s schitteren op de sociale netwerken, omdat ze de tijdgeest aanvoelden en op het juiste moment scoorden. Typisch aan een diva is dat ze uitblinkt in haar niche. Dit effect krijg je vaak als een pagina door één persoon wordt beheerd. Het nadeel: sommige mensen vinden er niks aan. Een team heeft het gemakkelijker om een grotere variëteit aan mensen aan te spreken.
3. Het filharmonisch orkest
Een muzikant alleen staat zwak. Alleen de groep brengt grootse dingen voort. Maar dan moeten alle neuzen in dezelfde richting wijzen en één doel nastreven. Kleine banken slagen hier gemakkelijker in, maar ze ondervinden dan weer nadelen van hun beperkte middelen in vergelijking met de grote banken.
4. Aerosmith, een ster, maar ook ... de rest van de groep
Je denkt eerst aan Steven Tyler en daarna pas aan de groep Aerosmith. Weinig mensen zijn trouwens in staat om de namen van de andere bandleden te noemen. Sommige socialmediateams functioneren op dezelfde manier: inzake content geeft één persoon de toon aan, maar als hij of zij wegvalt, rest de groep alleen nog maar vergetelheid.
5. The Fab Faux, kings of the covers
Je komt ze tegen op trouwfeesten en in bars en sommige worden beroemd. Maar het blijven coverbands die de muziek van anderen spelen en zingen. Veel banken werken op die manier: ze kopiëren content en trekken de aandacht en vervolgens posten ze hun eigen content. Maar jammer genoeg voor hen blijft de originele content de sleutel tot succes.