Dit is een van de recentste én succesvolle campagnes in guerillamarketing! Eastern Bank enthousiasmeerde mensen door een grootschalige schattenjacht te organiseren op de sociale media.In mei 2013 bedacht de Amerikaanse Eastern Bank haar klanten met een GoPro-camera voor elke nieuwe bankrekening en benaderde tegelijk ook het bedrijf Plenty of Twenties, dat gespecialiseerd is in ‘schattenjachten’ in de stad, om een wedstrijd te organiseren. “Het resultaat: een communicatiecampagne die mijlenver verwijderd was van wat een bank gewoonlijk doet”, klinkt het enthousiast bij Andrew Ravens, communicatiedirecteur van de bank
De actie? Er werd een aantal GoPro-camera’s ter waarde van 200 dollar verstopt in de stad en via verschillende kanalen zoals e-mail, Facebook en Twitter werden aanwijzingen verspreid. Aanwijzingen die door de bank en Plenty of Twenties tegelijk werden meegedeeld. Ondanks een beperkt aantal volgers in Amerika (samengeteld 25.000), heeft het lokale charmeoffensief zijn doel niet gemist: de Twitter-abonnees, Facebook-fans en andere lezers van de newsletter bevonden zich binnen een beperkte geografische zone – de stad Boston – wat relevant was voor de actie.
Toen Plenty of Twenties de eerste aanwijzingen op een heel doordachte manier op de homepage van de site van de bank plaatste, registreerde Eastern Bank in amper drie uur tijd meer dan 500 bezoekers op de lanceringspagina van de wedstrijd GoPro. De bank kon gesprekken starten via Facebook. “We zijn beginnen te discussiëren met de deelnemers aan de wedstrijd”, vertelt Andrew Ravens. Eastern Bank ging mee in de flow. De wedstrijd in Boston had kunnen verlopen zoals om het even welke andere wedstrijd, maar groeide uit tot een geweldige marketingcampagne. Telkens als het mogelijk was, gaf de bank mee in het gesprek dat er een veel eenvoudigere en snellere manier bestond om een GoPro-camera te bemachtigen, namelijk een checking acccount openen (het equivalent van een zichtrekening in de Verenigde Staten).
Het virale effect werkte nog door na de ontdekking van de camera’s. Een van de winnaressen tweette een foto van zichzelf met haar schat in de hand naar een van haar 3.000 followers... retweets niet meegerekend.