Sociale media zijn een goedkope manier om snel een relatie met je klanten op te bouwen en nieuwe klanten te zoeken. Klaar om Selena Gomez of Ronaldo van hun Instagram-troon te stoten?
Beter succesvol op één kanaal dan op alle media aanwezig zijn met lege of bijna lege pagina's. Facebook is ideaal voor lean-back content - inhoud die je gewoon in je luie zetel of op de trein leest - , LinkedIn voor business-to-business, waarmee je jouw bedrijf in de kijker zet, Instagram en Pinterest voor knappe visuals.
By the way, vergeet je site niet met je socialmediakanalen te verbinden: da's belangrijk voor je ranking in Google. Hoe meer mensen jouw artikel bijvoorbeeld delen, hoe beter voor je plaats in de zoekresultaten van Google, als iemand naar een bedrijf als het jouwe zoekt.
Op sociale media roepen hoe fantastisch je wel bent, heeft geen zin - alleen je moeder zal het met je eens zijn. Denk minder Trump en meer TEDTalks. Geef je volgers wat zij willen weten. Dingen die interessant zijn voor hen, waar ze iets aan hebben. Op die manier ben jij de eerste aan wie ze denken als ze jouw producten of diensten daarna nodig hebben.
Op zoek naar inspiratie voor je volgende post? Neem er even je eigen visie bij (zie ook "Zet jezelf als merk neer") en maak een lijst met alles wat daar mee samenhangt. Je kan ook inhaken op de actualiteit. Op ilikemedia.be vind je de Top Topicals terug, een lijst met alle binnen- en buitenlandse events en serieuze en minder serieuze 'Dagen van'.
Video boomt op sociale media. Ben je op een event? Maak een leuke video en post die.
Ook beelden doen het beter dan gewone tekst. Je kan voor weinig geld credits kopen op sites zoals istock of shutterstock en leuke infographics maken op Canva.com.
Sommige posts zullen het fantastisch doen, andere weer niet. Bekijk de statistieken van je kanaal. Zo krijg je snel inzicht in wat werkt en wat niet. Social moves in mysterious ways… maar dat houdt het net boeiend.