Je toekomstige bankier heet niet Google

Op 14/09/14
Deel via

Volgens een recent rapport van Forrester wordt de webreus zeker een draaischijf voor financiële diensten. Toch komt er nooit een Google Bank. Waarom niet?

In haar rapport “Why Google Bank Won’t Happen” verklaart Oliwia Berdak, een analiste van Forrester Research, dat bankiers die ongerust zijn over concurrentie van Google zich vergissen. Maar wat moeten we dan denken over de elektronische portefeuille en de mobiele betalingen waar het bedrijf aan werkt?

Waar zit het misverstand? De auteur vindt het relevant om bedrijven als Google, Apple, Amazon of Microsoft scherp in de gaten te houden, maar ze doet ook opmerken dat de nieuwe spelers op een intelligente manier oplossingen op het domein van de financiële diensten ontwikkelen. “Veel financiële instellingen hebben nog niet het enorme potentieel aangeboord van wat wel eens de ‘digital disruption’ wordt genoemd en daar ligt het probleem”, stelt Oliwia Berdak vast. “Bankiers menen ten onrechte dat deze gigantische bedrijven door hun slagkracht de traditionele financiële instellingen op hun eigen terrein zullen verpletteren, omdat zij over de algoritmes beschikken en tegelijk meer gebruikersvriendelijke interfaces ontwikkelen.” Volgens Forrester snijdt dit argument wel hout, maar is het belangrijker om naar de doelstelling van de kruistocht van het web tegen de normen te kijken. Waarom wordt een bedrijf als Google “disruptive” genoemd? Omdat het “zich niet neerlegt bij de geldende spelregels. Het maakt integendeel gebruik van de digitale technologieën om nieuwe toepassingen voor zijn klanten te bedenken. Daarbij omzeilt het vaak de bestaande regelgeving en herschrijft het de spelregels van de sector waarin het actief wordt.”

Hoe kunnen banken deze potentiële bedreiging juist inschatten en ertegen reageren? Forrester besluit dat er creatief moet worden nagedacht over wat Google efficiënter maakt dan de banken op het gebied van betalingen: “De toekomst die Google voor zijn financiële diensten uittekent, steunt op de integratie van zijn oplossingen in al zijn producten, van Google Maps tot de Play Store, via Google Now. Het bedrijf gebruikt informatie om problemen op te lossen. En het is deze informatie die het relevant maakt om … aankoopaanbevelingen te doen. Google wil geen bank worden - want daar zitten de mensen niet op te wachten! - maar een hub van transactiediensten om de relaties tussen de consumenten en … hun banken of financiële instellingen te vergemakkelijken.”