Op 31 januari organiseerde Nigeria de eerste editie van de Africa Social Media Awards. De bank KCB werd er onderscheiden voor “het beste gebruik van de sociale media door een financiële instelling in Afrika”. Hoe maakte zij het verschil?
Het verhaal begint in 2010. De Kenya Commercial Bank besloot immers al heel vroeg om te investeren in sociale media. Sindsdien groeide de bank bliksemsnel. KCB werd bijvoorbeeld de bank die online het meest gevolgd wordt. Op Twitter heeft ze meer dan 57.000 followers. Op Facebook is ze de op één na meest “gelikete” instelling van het land, met bijna 265.000 fans.
Deze investering levert resultaten op: klanten die liever online contact met hun bank opnemen dan telefonisch, krijgen tegenwoordig al na minder dan 12 minuten een antwoord. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat KCB tot kampioen van de Afrikaanse sociale media werd gekroond tijdens een evenement dat werd georganiseerd door Sterling Bank, met meer dan $ 13.000 aan prijzen. Elke winnaar ontving symbolisch een bedrag van $ 1.000.
De CEO van KCB, Joshua Oigara, legde uit dat de offensieve online strategie gunstig was voor het imago van de bank en de klantentrouw: “Sociale media zijn niet langer gewoon een digitaal kanaal waarop mensen elkaar ontmoeten. Ze vormen nu een van de krachtigste marketingtools voor producten en merken. De digitale media trekken zeer uiteenlopende demografische profielen aan. De meeste gebruikers van deze media zijn 18 tot 29 jaar en wij zijn erin geslaagd een groot gedeelte van deze markt aan te boren. Dit is voor mij een teken dat wij met onze strategie de juiste richting uitgaan.”
Het is niet de eerste keer dat de KCB-bank in de prijzen valt. Vorig jaar werd de bank op de prestigieuze Euromoney Awards in Londen uitgeroepen tot de beste bank van Kenia.