Om de nieuwe generatie bankiers te rekruteren, heeft ING een originele campagne gelanceerd op Facebook via zijn internationale pagina Careers. De uitdaging: een eenvoudig antwoord formuleren op vragen van kinderen van 7 tot 10 jaar over bankieren.
Ze heten Noah, Bobby, Nia, Lane en Loulou. Ze zijn 7 tot 10 jaar jong en voor deze kinderen is de bankwereld nog iets vaags. Wie hun vragen op een eenvoudige en ludieke manier beantwoordt op de Facebook-pagina Careers van ING, zou wel eens deel kunnen uitmaken van de Next Generation Banking. Want het gaat wel degelijk om een rekruteringscampagne. Of toch bijna...
Vijf weken lang, van 11 januari tot 15 februari 2013, heeft elk kind een vraag afgevuurd via een korte video op Facebook. De vragen: “Waarom hebben we banken nodig?”, “Waarom mag ik niet betalen met geld dat ik zelf maak?”, “Wat doe je met het geld dat ik aan de bank geef?”, “Hoe kunnen we arme landen minder arm maken?” en “Waarom wil je bankier worden?”. Belgen, Duitsers, Turken, Roemenen, Polen en Spanjaarden met interesse voor een carrière in de bankwereld konden een antwoord op kindermaat posten. Lees hier alle antwoorden.
Volgens ING-vicevoorzitter Koos Timmermans kan het talent van iemand om complexe financiële zaken eenvoudig uit te leggen, helpen om het vertrouwen van klanten in hun bank te vergroten. Kinderen inzetten om de internetters om de rooster te leggen, is ontegensprekelijk een uitstekend idee. Zij zijn tenslotte de toekomstige klanten van de bank? ING slaat op die manier twee vliegen in één klap: het versterkt zijn imago en trekt nieuwe (toekomstige) medewerkers aan.
Alleen belooft ING in eerste instantie geen vaste job aan wie de uitdaging tot een goed einde brengt en de meest inspirerende antwoorden geeft. Hun proza verschijnt wel in een origineel boek dat kinderen uitlegt wat een bank precies doet. Koos Timmermans verzekert niettemin dat de deelnemers die hem wisten te verrassen, bijzondere aandacht van hem zullen krijgen.
Tijdens de redactie van dit artikel ging de vijfde uitdaging van start. Als het over resultaten gaat, dan zien we dat het aantal antwoorden schommelt van een tiental tot net geen vijftig. Dat je enkel in het Engels mag posten, verklaart misschien het lage aantal deelnemers. In België telde de Facebook-pagina op de eerste dag amper één enkele post. En sindsdien niets meer... Ook bij start van een nieuwe campagne valt geen hogere activiteit te melden. Toch registreerde de Careers-pagina van ING een piek met ‘likes’ in de lanceringsweek. Dat bewijst toch dat de campagne de essentie van het sociale netwerk wist te benutten door fans te betrekken in een constructieve en open dialoog. In dat opzicht deed Next Generation Banking wat het moest doen.