Klinkt bellen met je bankier niet hopeloos ouderwets? In Canada kondigt de TD Bank Group aan dat hij klanten voortaan service wil verlenen via het Messenger-platform van Facebook.
Toronto-Dominion (TD) is een van de belangrijkste bankgroepen op het Noord-Amerikaanse continent. De bank had al snel door hoe belangrijk digitale instrumenten zijn om de klantenservice te verbeteren. In 2011 maakte ze komaf met de traditionele openingsuren door ook op Twitter en Facebook aanwezig te zijn met gespecialiseerde teams. Zij streefde naar een uniek niveau van klantentevredenheid, ongeacht het gebruikte communicatiekanaal.
TD is de eerste bankinstelling die Messenger gebruikt. Ook hier springen de voordelen in het oog: de bankmedewerkers zijn elke dag van de week bereikbaar tussen 6 en 23 uur en het gebruiksgemak is groot. Een klant kiest gewoon TD in zijn contactenlijst en begint het gesprek, precies zoals hij dat met zijn andere contacten zou doen. Het platform dat dit mogelijk maakt, heet “In the Chat”. Het combineert de functies van een messagingprogramma en een sociaal netwerk en het biedt alle garanties voor veiligheid en vertrouwelijkheid, twee essentiële voorwaarden wanneer iemand beslist om al dan niet mobiele bankdiensten te gebruiken. De bank gaat bijvoorbeeld de verbintenis aan om online nooit persoonlijke inlichtingen of login-gegevens op te vragen of te vermelden.
Door als eerste bank het initiatief te nemen om samen te werken met een communicatieplatform met 700 miljoen gebruikers zal TD ongetwijfeld meer bekendheid krijgen en het klantenbestand uitbreiden, terwijl de bank haar imago van pionier versterkt.