Fotografie is een kunstvorm met onvermoede mogelijkheden. Wie had ooit gedacht dat je op een dag een factuur zou kunnen betalen of geld op je rekening zetten door gewoon een foto te nemen? Nicéphore Niépce alvast niet!
In een vorige post vertelden we dat in de VS meer en meer stortingen gewoon gebeuren door een foto te nemen met een smartphone of tablet. Sommige banken bieden vandaag al (en waarschijnlijk ook in de toekomst) de mogelijkheid om met een foto... facturen te betalen.
De eerste bank in de Verenigde Staten die vanaf begin 2013 deze service aanbiedt in het kader van de lancering van een nieuwe mobiele app, is de U.S. Bank (USB). Dit kan dankzij het integreren van de technologie van Mitek, het bedrijf dat het al mogelijk maakte om geld te storten door een foto te nemen (het concept werd verkocht aan 564 banken, waaronder de top 10 uit de VS).
Facturen betalen door er gewoon een foto van te nemen, lijkt op het eerste gezicht misschien eenvoudig. Niets is minder waar. In tegenstelling tot cheques waarop je elke informatie in een specifiek veld moet invullen – waardoor het beeld vrij makkelijk kan omgezet worden in een ASCII-tekst – geldt dat niet voor facturen, die in duizend-en-een verschillende formaten bestaan. Er was dus nood aan een gesofisticeerde en dynamische technologie om facturen te kunnen inlezen. Met als enig doel: de gebruiker zo veel mogelijk comfort bieden, zodat hij bijna niets hoeft te doen. Behalve dan een foto nemen.
USB heeft nog niet beslist of de service gratis of betalend zal zijn. De bank ziet de ‘Mobile Photo Bill Payment’ vooral als een manier om zich te onderscheiden van de concurrentie. In de Verenigde Staten de eerste zijn die deze betaalservice voor facturen aanbiedt, is wat telt (Meer weten).
Maar wat USB laat uitschijnen als een primeur, is er eigenlijk geen (ook al bestond de technologie van Mitek al voor de technologie waarover we het zo meteen hebben).
In Europa hebben andere banken al geëxperimenteerd met het betalen van facturen via foto’s. Danske Bank beet de spits af. In maart 2011 al startte de bank met een ‘digitale’ betaling van facturen via apps voor iPhone en Android. Daarbij nam de gebruiker een foto van de coderegel op de factuur die typisch is voor Scandinavische landen. Hij selecteerde de af te boeken rekening en valideerde dan de transactie om de betaling af te ronden. Een andere bank die iets dichter bij ons staat, lanceerde deze methode ook in 2011: Rabobank. Voor ze de functie officieel toevoegde aan haar mobiele app, deed Rabobank eerst een test via Twitter. Zo konden 250 personen de app proberen in avant-première en hun mening geven. De resultaten van die testfase overtuigden Rabobank om de nieuwe functie te veralgemenen: een tevredenheidsscore van gemiddeld 7,8/10 en 94 % van de gebruikers die bevestigden dat ze de functie willen gebruiken. Bekijk de video hier.