Boodschappen doen en meteen afrekenen doe je in Denemarken voortaan ook aan de … bushalte. Even een QR-code scannen en je bent klaar. Voor die primeur sloeg JC Decaux de handen in elkaar met Danske Bank en Powa Technologies.
De groep Decaux ondertekende een overeenkomst met een looptijd van 15 jaar om voor 645 bushokjes in Kopenhagen samen te werken met Powa Technologies, een leider op het gebied van mobile commerce.
Wat dit initiatief origineel maakt, zijn de QR-codes op de affiches van de bushokjes. Gebruikers van het openbaar vervoer kunnen de code scannen met hun smartphone om iets te kopen. De winkels zetten dus de stap naar hun klanten aan bus- of tramhaltes. In Frankrijk ging JC Decaux vorig jaar al in zee met het merk Comptoir des Cotonniers om 10.000 gelijkaardige fast shopping-verkooppunten te “openen”.
De interactieve koopmomenten aan de haltes bieden de adverteerders ook de kans om in real time de impact van hun campagne te meten. Elke aankoop wordt onmiddellijk geduid. De merken verwerven op deze manier ook nuttige marketinginformatie over de kopers: profiel, plaats en aankoopgedrag.
In Denemarken betaalt al meer dan de helft van de inwoners zijn aankopen met een smartphone. Het land streeft er welbewust naar om cash geld uit circulatie te nemen, ten voordele van elektronische en liefst van al nog mobiele betalingen.
Ook de grootste bank van het land, Danske Bank, schaart zich achter het initiatief. Twee miljoen Denen gebruiken al de MobilePay-app van de bank.