In Frankrijk gaf de overheid onlangs aan Banque Postale de toestemming om betalingen te valideren met stemherkenning. Een woordje uitleg.
Banque Postale, het bankfiliaal van La Poste in Frankrijk, slaat een nieuwe weg in door vanaf volgende zomer mobiele betalingen mogelijk te maken met een systeem dat gedeeltelijk met stemherkenning werkt.
De bank maakt voor dit project gebruik van een “one -click” multiplatformoplossing die door Talk To Pay (een filiaal van PwC) werd ontwikkeld. De grote nieuwigheid is de toepassing van een random cryptogram dat slechts na de stemauthenticatie wordt gegenereerd om de transactie sterker te beveiligen.
In de praktijk betekent dit dat de klant een telefoonoproep moet beantwoorden die door een plug-in in de browser wordt opgestart. Vervolgens moet hij alleen nog maar het betaalformulier, dat automatisch wordt ingevuld, valideren.
Aan de nieuwe tool gaan verscheidene jaren van voorbereiding vooraf. Die waren nodig om mogelijke vervormingen van de stemkenmerken - een verkoudheid, een lawaaierig plek of storingen in de telefoonverbinding - te bestuderen en te neutraliseren.
Banque Postale wil met dit initiatief het aantal afgebroken online betaaltransacties drastisch naar beneden halen, want dat aantal ligt nog veel te hoog.