Dé sensatie van het moment. Line, instant messaging (en ook meer dan dat), rees op uit de as van Fukushima om de hiaten op te vullen van het traditionele telefoonnet en telt vandaag meer dan 300 miljoen gebruikers. Voortbouwend op dat succes, lanceert het nu zijn marketingpletwals.Drie miljoen gebruikers. Dat is 200 miljoen meer dan in het begin van het jaar. De instant messaging. Line heeft een verpletterend succes. Line ontstond in 2011 in Japan en is vandaag aanwezig in 230 landen en in 14 verschillende talen. De belangrijkste markten voor Line blijven Azië en Zuid-Amerika, maar Europa volgt in het kielzog. Spanje telt al ongeveer 15 miljoen abonnees en de dienst startte onlangs ook op in Frankrijk. Analisten voorspellen dat Line op zijn elan zal doorgaan, want het wil 450 miljoen gebruikers bereiken tussen nu en 2015. Een publiek waar merken niet ongevoelig mogen voor blijven …
De initiatiefnemers van Line hebben dat goed begrepen en voor merken een speciaal aanbod uitgekiend. Line is oorspronkelijk een gratis instant messaging app (voor Android, iPhone, Windows Phone en BlackBerry) die al snel werd uitgebreid met ‘stickers’, kleine vignetten die een emotie of gevoel uitdrukken. Er bestaan er honderden waarvan vele, die gekoppeld zijn aan personages met een gedeponeerd handelsmerk, niet gratis zijn. Line beschikt ook over een Voice over een reclamevrije IP-module. Vandaag is instant messaging geëvolueerd tot een echt sociaal netwerk. Elke abonnee heeft nu een homepage met een … timeline! En er kwamen ook apps bij: Line Camera om foto’s te versieren, reclamevrije games waarvoor je wel kleine betalende extra’s hebt om naar volgende levels te kunnen … Het enige wat ontbrak, was dus het bewuste marketingaspect.
Bedrijven en merken kunnen hun eigen Line-page creëren. Net zoals ze hun Facebook- of Twitter-pagina aanmaken. Pagina’s die Line-gebruikers kunnen volgen. Telkens als er een nieuwe post verschijnt op de merkpagina, ontvangt de volger een alert. Line zet veel in op dit nieuwe economische model om zich in Europa te vestigen. Zoals op de site van Clubic te lezen staat , “begint Line in Europa sterke merken die het doelpubliek dierbaar zijn te verenigen en voor te stellen een officiële pagina en gepersonaliseerde stickers te creëren. De pagina spoort de merken aan om Line te gebruiken voor hun communicatie en stuurt ze om exclusieve content en informatie voor te behouden voor de app, content die bij de gebruikers voor meer betrokkenheid kan zorgen. Op de Spaanse markt heeft Line niet alleen Coca-Cola binnengehaald, maar ook de twee grote rivaliserende voetbalclubs: Real Madrid en FC Barcelona. Beide clubs hebben stickers met de beeltenis van hun spelers en verspreiden via Line content die niet via hun andere communicatiekanalen bekendgemaakt wordt. Line haalde ook tennisspeler Rafael Nadal over de streep. De drie samen tellen nu meer dan 500.000 followers op Line, dat in de buidel heeft getast om aan zijn lancering een grootse reclamecampagne op televisie te koppelen. Een gratis sociaal netwerk dat zich voor zijn lancering reclamespots kan veroorloven op de grootste nationale zenders: ongetwijfeld een primeur!”