Een praktische oplossing voor alle werknemers die geen bankrekening hebben: zij ontvangen hun loon op hun DoPay-rekening en die is weer gekoppeld aan een prepaid kaart.
Het hoofdkantoor van DoPay bevindt zich in Europa en meer bepaald in Londen. Het bedrijf noemt zichzelf een start-up en het biedt een vernuftig systeem, dat zowel voor werknemers als werkgevers interessant is.
DoPay is in de eerste plaats software voor loonbeheer in de cloud. Maar het is ook een financiële service. Concreet omvat de service een bankrekening die toegankelijk is via een mobiele portefeuille (een app voor Android en iPhone) en een prepaid debetkaart. Voor de productie van die kaarten ondertekende DoPay een overeenkomst met Visa en de Britse bank Barclays.
Voor wie is deze service bestemd? Wereldwijd komen meer dan twee miljard mensen in aanmerking: al wie een baan, maar (nog) geen bankrekening heeft om zijn loon op te laten storten. Tot nu toe waren er in zo’n geval maar twee mogelijkheden: cheques of cash.
Egypte was de eerste markt waarop DoPay in april 2015 activiteiten ontwikkelde. In juni kreeg het voet aan de grond in andere regio’s: de rest van het Midden-Oosten, Afrika en India. DoPay ontwikkelt zich bliksemsnel. Dat is ook nodig om de verwachtingen in te lossen die het bedrijf in april heeft gewekt, toen een kapitaalronde ongeveer 2 miljoen euro opleverde.
Han van Dijk, marketingdirecteur van DoPay, verklaarde aan The Guardian: “Wij geven de mensen meer controle over het geld dat ze verdienen. De combinatie van een app en een kaart moedigt ze daartoe aan.”