MasterCard lanceert Priceless Engine, een nieuw e-marketing-platform dat gebruik maakt van sociale netwerken. Het helpt de partnerbanken van de kaartuitgever om het gedrag van hun klanten beter te analyseren.
Begin oktober kondigde MasterCard aan dat het in Azië samen met Facebook en andere sociale platformen nieuwe tools ontwikkelt die de gevoelens en meningen van hun klanten kunnen waarnemen.
Hoe werkt zo’n systeem? Het bedrijf ontwikkelde tools die online conversaties scannen en trends uittekenen om in real time een beter zicht te krijgen op de gevoelens en meningen van de consumenten. De vergaarde informatie wordt verwerkt en ter beschikking gesteld van de banken die de debet- en creditkaarten van de uitgever aanbieden. Zij krijgen zo een beter beeld van de verwachtingen van de klanten en kunnen gepast en sneller reageren, met een gepersonaliseerd aanbod.
MasterCard neemt geen halve maatregelen. Het bedrijf verdrievoudigt zijn investeringen in digitale marketing in dit deel van de wereld tegen 2016. Waarom in Azië? “Dit continent gebruikt momenteel internet en de sociale media intensiever dan de rest van de wereld. Eén gebruiker op twee van de sociale netwerken woont nu in Azië. Deze fenomenale groei verplicht ons om af te stappen van het nu toe gangbare communicatiemodel. Met Priceless Engine bieden wij de banken nu een tool om zich van de andere te onderscheiden … en meer winst te boeken”, aldus Sam Ahmed, senior vice president van MasterCard Asia/Pacific.
Het moment van de lancering is uitstekend gekozen, nu concurrent American Express denkt dat de plastic kaart gaat verdwijnen wanneer mobiel betalen op kruissnelheid komt. De grote merken zullen blijven, maar de dagen van het vertrouwde kaartje zijn geteld. Volgens AMEX is de toekomstige succesformule simpel: je biedt de klanten de beste, eenvoudigste en meest gewaardeerde technologische ervaring. MasterCard bekijkt het goed: via de sociale media informatie vergaren om meer te weten te komen over de actuele, persoonlijke behoeften van elke klant, en dit via de kanalen waar hij die behoeften nu kenbaar maakt.