MasterCard presenteerde op CES 2016 in Las Vegas verscheidene innovaties die met digitaal betalen te maken hebben. Een overzicht.
De kaartuitgever sponsorde de eerste editie van de eCommerce Marketplace op CES 2016 in Las Vegas, meteen een buitenkans om er zijn innovaties inzake digitale betalingen te onthullen. Het moest een beetje opvallen en dus presenteerde MasterCard de demo’s van zijn nieuwe oplossingen in … een vrachtwagen. Drie voorbeelden:
Groceries
“Groceries by MasterCard” is een nieuwe app waarmee je Samsung-koelkast rechtstreeks je boodschappen bestelt, via de Samsung Family Hub. Groceries is daarmee de eerste app om te winkelen die in een koelkast is ingebouwd. Groceries verbindt klanten via een touchscreen met hypermarkten in de buurt. Gezinnen stellen hiermee in de loop van de week hun boodschappenlijstjes en bestellingen op, delen ze en passen ze aan.
Identity Check
Deze nieuwe app dient om een kaarthouder te identificeren met behulp van zijn vingerafdrukken. Daarvoor worden technologieën gebruikt zoals biometrie en het versturen van dynamische codes via sms. Waarom dit nodig is? Omdat MasterCard de indruk heeft dat de bestaande authenticatiemethodes een obstakel vormen voor de consumenten om online te shoppen, bijvoorbeeld wanneer ze het aankoopproces afbreken.
MasterCard Send
Google gebruikte deze dienst al eerder in de Verenigde Staten voor zijn Google Wallet. Het in 2015 gelanceerde MasterCard Send dient om geld heel transparant en ogenblikkelijk (op één seconde) over te schrijven tussen particulieren en mensen die elkaar kennen. Ook handelaars en bedrijven kunnen hiermee fondsen of giften versturen.