De twee jaar geleden aangekondigde Merchant Customer Exchange is een groot mysterie. Toch benadrukt hij andermaal zijn ambitie: de nummer 1 worden van de mobiele virtuele portefeuilles. Ok, maar hoe dan wel?
In 2012 brachten 14 grote Amerikaanse merken waaronder Target, Best Buy en Walmart hun app voor smartphones op de markt. Het project luisterde naar de naam MCX (Merchant Customer Exchange). Het principe dat toen werd voorgesteld berustte op een mobiele betaalapp op basis van de NFC-technologie. Sindsdien stroomde er al veel water naar de zee, maar is er nog altijd geen sprake van een app. Al lijkt er nu wel vaart te zitten in de samenwerking. MCX wil de meest gebruikte elektronische portemonnee ter wereld worden, meer niet.
Hoofd ontwikkeling van MCX, Dodd Roberts, gaf eind mei op een event in Australië tekst en uitleg. Hij wil van de app een oplossing maken die overal ter wereld beschikbaar is, net als Visa, Mastercard, American Express en natuurlijk Paypal. Momenteel beschikken de deelnemende handelaars (hoofdzakelijk in Noord-Amerika) nog over hun eigen oplossing, die ze in een eerste fase behouden, maar het is de bedoeling dat alle leden uiteindelijk overschakelen op de mobiele app MCX, waar het bedrijf Gemalto aan werkt sinds... april 2013. Voor de deelnemende handelaars is dit ook een manier om enorme kosten voor het gebruik van bankkaarten te vermijden (de beruchte provisies).
Voor het initiëren van de transacties is de MCX-oplossing gebaseerd op een QR-code. De handelaar heeft hiervoor geen speciale uitrusting nodig. Een eenvoudige update van zijn kassasoftware volstaat. MCX zou net als Starbucks kunnen doen: de klant vragen om te betalen met een barcode. Ook naar andere diensten dan betaalservices is vraag. Dé gelegenheid dus voor deelnemende merken om zich te richten tot hun klanten via getrouwheidsprogramma’s en kortingbonnen. Als de app er komt, tenminste…