Binnenkort doen we al onze geldzaken met onze smartphone. Met heel wat apps kan dat trouwens nu al. Een groot nadeel is wel dat het soms lastig is om met het virtuele toetsenbord gegevens in te voeren. Met Talking Bills gebeurt dat voortaan allemaal vocaal. Binnenkort kun je niet meer anders dan praten tegen je smartphone...
Je inkomsten en uitgaven permanent opvolgen is soms een hele karwei als je niet met cijfers overweg kunt of als je nogal veel uitgeeft. Om consumenten te helpen bij het maken van hun rekening en ze vooral altijd en overal tot op de cent na te beheren, bestaat er vandaag een ruim aanbod aan apps voor elk type smartphone (iPhone, Android Windows Phone…).
Het grootste nadeel van die apps: gegevens invoeren! Informatie invoeren vraagt tijd en is knap lastig doordat je met de aanraakschermen van smartphones dikwijls tikfouten maakt. Het bedrijf iBearSoft heeft dat probleem nu opgelost door een volledig vocale app voor iPhone en iPad te ontwikkelen: Talking Bills.
Alle functies van de app bedien je met een vocaal besturingssysteem. Een uitvoering registreren, wordt heel eenvoudig. Je zegt gewoon: “Ik heb mijn lunch gisteren € 12 betaald”. Talking Bills voegt die informatie dan toe aan je uitgavenstaat. Je kunt ook je budget checken door je smartphone deze vraag te stellen: “Geef mijn uitgaven van januari weer”. Of je kunt terugkerende uitgaven plannen zoals een storting van je zicht- op je spaarrekening (“Voeg € 100 toe aan mijn spaarrekening op elke 10de van de maand”). De app stuurt je bovendien berichten om je te herinneren aan vervaldagen voor betalingen en stelt ook rapporten op die je in pdf-formaat kunt downloaden.
De spraakherkenningstechnologieën zijn de afgelopen jaren sterk geëvolueerd en er wordt sterk ingezet op het finetunen van vocale assistenten voor mobiele apps. Banken spelen hierin vanzelfsprekend een rol. Een van de grootste pleitbezorgers van deze technologie is niemand minder dan Steve Ellis, executive vice president van Wells Fargo. In een recente post hadden we het ook over Lola, Nina of Lily, de virtuele assistenten met stembegeleiding van BBVA, US Bank en Geico.
Stemopdrachten kunnen ons het leven makkelijker maken als het gaat om het uitvoeren van bankverrichtingen (overschrijving, betaling, beursorder,…) en het communiceren met onze machines. Vraag blijft of het speelse facet de gebruikers over de streep zal trekken en of we er klaar voor zijn om met onze telefoon over geld te praten…