In Spanje hebben enkele banken en een mobiele operator Yaap op de markt gebracht, een mobiele bankdienst met als doel het grootste rewardnetwerk van het land te creëren.
Enkele weken geleden stelden we de in India gelanceerde sociale bankrekening Jifi voor. Het principe: hoe meer interactie, hoe meer getrouwheidspunten. In Spanje hebben Caixa Bank, Banco Santander en telefoonoperator Telefonica besloten nog een stapje verder te gaan door de winkeliers zelf te betrekken in het hele systeem. De drie partners zijn pas gestart met Yaap. Hun bedoeling: “open digitale diensten aanbieden die het dagelijks leven van jou en mij gemakkelijker maken.” Zo heb je Yaap Money en Yaap Shopping.
Momenteel zijn deze diensten nog niet beschikbaar, maar daar komt de eerstvolgende maanden verandering in. Yaap schuift dus twee functies naar voren.
Enerzijds ‘Yaap Money’, een klassieke app om geld uit te wisselen tussen particulieren. De app staat open voor alle banken en telefoonoperatoren. Om geld in omloop te brengen, schrijf je je in via de mobiele app en koppel je je gebruikersnaam aan een bestaande bankrekening. Daarna kun je makkelijk bedragen uitwisselen zonder een overschrijving te doen.
De tweede functie is veel origineler. Die heet ‘Yaap Shopping’ en ziet er uit als een handelsplatform dat eveneens openstaat voor elke klant. Het brengt winkels in contact met miljoenen potentiële consumenten via een mobile app.
In tegenstelling tot de grote merken hebben kleine winkels vaak niet de middelen en de vereiste kennis om een digitale strategie uit te bouwen. Yaap wil die digitale kloof wegwerken en hen eenvoudige tools aanreiken om marketingcampagnes, getrouwheidskaarten, coupons en kortingsbonnen te creëren en tegelijk te profiteren van de lokalisatiefuncties die eigen zijn aan mobiele terminals.