ABN Amro blijft innoveren in het kader van zijn verjongingsstrategie. De klantensupport zat al op WhatsApp en nu ook op Snapchat. En dat is meer dan een gimmick!
De Nederlandse bank ABN Amro zet technologieën centraal in haar aanbod. Zo ontwikkelde zij in januari 2016 een oplossing voor personal financial management met de Zweedse start-up Tink als partner. Om jonge klanten aan te spreken en te behouden, biedt ze de mogelijkheid om een rekening te openen met een ... selfie.
Dat ook de sociale media een plaats krijgen in die strategie hoeft dus niet te verbazen. En niet alleen maar Facebook en Twitter! Door ook Snapchat in haar aanbod op te nemen, laat de Nederlandse bank opnieuw zien hoe dicht ze wil staan bij haar trendbewuste klanten die jonger zijn dan 25 en deze app massaal gebruiken. Dat vraagt durf: de bank ziet er geen welomlijnde commerciële opportuniteit in, maar wil innoveren en trends uitproberen. Wat het allemaal oplevert, zal nog moeten blijken.
Wat zullen de klanten op Snapchat kunnen vinden? Aanvankelijk gebruiken de bankmedewerkers het platform om vragen over producten en diensten te beantwoorden, maar op termijn mikken ze ruimer. Ze willen immers de “webcare” ontwikkelen, want dat beantwoordt aan een ruimere behoefte van de klanten, waar die zich ook bevinden en ongeacht hun leeftijdscategorie. Vooral studenten zijn vragende partij voor webcare-oplossingen. Zij verwachten van hun bank hulp bij problemen die zij in hun dagelijks leven ondervinden. En ze willen ondersteuning om hun doelstellingen op lange termijn te bereiken.
De samenwerking met ABN Amro versterkt ook de diversificatiestrategie van Snapchat, dat inzake bancaire oplossingen niet aan zijn proefstuk toe is. Denk maar aan Snapcash, een service om bedragen over te schrijven tussen vrienden, die het sociale netwerk samen met Square ontwikikelde in Noord-Amerika.