American Express en Visa willen betalen even eenvoudig en natuurlijk maken als iets bestellen op Amazon. Je gebruikersnaam en wachtwoord maken online aankopen ongetwijfeld gemakkelijker.
Als je via je pc, tablet of smartphone iets koopt op Amazon, heb je genoeg aan je gebruikersnaam en wachtwoord om je bestelling te bevestigen, langs de kassa te gaan, het leveringsadres te bepalen en de betaling uit te voeren. Met de optie “One-click payment” kan je al die stappen zelfs overslaan en je aankoop met één muisklik bevestigen. Het hele proces is eenvoudig, snel en efficiënt en een merk als Amazon boezemt vertrouwen in: het bewaart je betaalinformatie beslist “op een veilige plek” …
Omdat onze gebruikersnaam en wachtwoord heel natuurlijk aanvoelen om onze digitale identiteit in het verkoopproces vast te stellen en te onthouden, wil American Express dit model gebruiken om het zijn klanten gemakkelijker te maken. Het bedrijf lanceert “AmEx Express Checkout” om voortaan met elk type toestel online aan te kopen en daarbij de gebruikersnaam en wachtwoord van je American Express-account te gebruiken.
AmEx is helemaal niet de enige die deze weg opgaat. Met “Visa Checkout” doet Visa exact hetzelfde. Je creëert een gebruikersnaam en wachtwoord, linkt je account aan om het even welke Visa-debetkaart of -kredietkaart en je betaalt daarna zonder nog je kaartnummer te vermelden, want dat zit in je online account.
Toch zit American Express een beetje in een speciale positie. De kaarten die het uitgeeft, zijn immers rechtstreeks voor de consumenten bedoeld, terwijl bij Visa en MasterCard meestal een bank als tussenpersoon optreedt. De AmEx-klant die online of mobiel iets wil aankopen, kan rechtstreeks zijn AmEx-gebruikersnaam en -wachtwoord gebruiken en hoeft geen rekening te houden met de bank die zijn kaart heeft uitgegeven.
De namen van de eerste partners van AmEx zijn bekend: Burberry, Gap, Cole Haan, Newegg, Ticketmaster, Warby Parker en zelfs een dienst voor thuisbezorging van bloemen: 1-800-FLOWERS.