In een studie maakt Accenture brandhout van vooroordelen: in de toekomst betalen we wel degelijk mobiel, maar dan moeten drie voorwaarden vervuld zijn.
Eerste vaststelling van de studie: mobiel bankeren heeft de klassieke bank nog niet verdrongen. 52% van de Britten stapt nog naar het bankkantoor, gek genoeg vooral jongeren van 18 tot 24 jaar. Drie jaar geleden was dat nog 43%. Toch krijgt de mobiele bank stilaan vaste voet aan de grond (27% in 2014, tegenover 10% in 2011). En ze kan nog sterk groeien als voldoet aan deze drie voorwaarden:
1. Onze portefeuille lichter maken. Zoals bij de Starbucks-app, die in de Verenigde Staten al goed is voor 11% van de omzet van het merk, moet de klant een goede reden hebben om zijn plastic betaalkaart te laten zitten. Mobiel moet de nieuwe reflex worden.
2. De klantentrouw vergroten. De kredietkaarten hebben dit al eerder ingezien: elke euro die je uitgeeft, levert rewards en andere beloningen op. Mobiel betalen moet dezelfde weg op, door bijvoorbeeld cashback, geschenkjes of kortingen te geven.
3. Het vertrouwen winnen. Voor 45% van de deelnemers aan de studie is de (on)veiligheid van de transacties een rem op een snellere doorbraak van mobiel betalen. Elke transactie moet eenvoudig, snel en gegarandeerd veilig zijn.
De studie van Accenture is gratis beschikbaar in PDF-formaat.