Na Capital One lanceert nu ook JP Morgan een eigen mobiele betaalservice met QR-codes: “Chase Pay”. De bank deed de aankondiging op de Money20/20 Conference. De bedoeling is duidelijk: Android en Apple Pay een hak zetten.
Bijna één Amerikaans gezin op twee heeft een rekening of bankkaart bij JP Morgan, de bank die in de loop van 2016 uitpakt met “Chase Pay”. Deze nieuwe oplossing voor contactloze betalingen voor smartphones maakt gebruik van gescande QR-codes.
Voor de invoering van deze nieuwe service gaat de bank een partnership aan met Merchant Customer Exchange (MCX), een van de belangrijkste groeperingen van handel- en dienstenbedrijven, met leden zoals Walmart en Best Buy. En ze werkt samen met een bedrijf dat toonaangevend is op de markt van de betaaloplossingen: CurrentC.
“Chase Pay” zoekt het in een andere richting dan Apple Pay. Omdat de nieuwe oplossing geen gebruik maakt van de NFC-technologie is er geen specifieke chip nodig. En ze biedt nog andere, aanzienlijke voordelen:
> een grotere beveiliging van de transacties. JP Morgan werkt immers al lang nauw samen met belangrijke beveiligingsexperts;
> klanten krijgen kortingen als ze deze betaalwijze verkiezen boven meer traditionele methodes zoals betalen met een kredietkaart;
> lagere commissies.
Door haar grote slagkracht zou een bank als JP Morgan dit marktsegment snel moeten kunnen overtuigen. De weg naar succes van het systeem lijkt open te liggen. Een van de redenen daarvoor is het feit dat een aanzienlijk percentage kleinhandelaars verklaart op korte termijn geen andere betaaloplossingen - zoals Apple Pay - te zullen invoeren.