Als reuzen zoals Facebook, Google en Samsung het hoofd willen bieden aan Apple Pay, dan hebben ze geen tijd te verliezen. Er hangen overnames in de lucht. Zo blijkt PayPal, dat zich losmaakt van eBay, een aanlokkelijke prooi …
Apple heeft met de lancering van Apple Pay in oktober 2014 bijna ongemerkt zijn slag thuisgehaald. Hoewel Apple zich pas laat op deze markt begaf en slechts twee compatibele smartphones biedt (de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus), is het er toch in geslaagd om zijn technologie ter beschikking te stellen van miljoenen Amerikanen. Sinds Apple Pay in gebruik genomen is, is het aandeel van de mobiele betalingen bij Whole Foods met 400% gestegen.
Het is bekend dat ook Samsung popelt om zijn oplossing te lanceren en dat nog andere spelers niet bereid zijn om Apple vrij spel te geven.
Veel technologiebedrijven liggen op de loer, in de eerste plaats Google en Facebook.
Wie Apple wil stoppen, zal snel en hard moeten toeslaan. Een overname blijft daarvoor het eenvoudigste middel. Volgens een artikel in de “Financial Times” komen verscheidene bedrijven in aanmerking voor de rol als prooi, van Dwolla tot Paydiant en ... PayPal.
PayPal knipt momenteel de banden met moederbedrijf eBay door en dat trekt kooplustigen aan. Het bedrijf ontwikkelde de voorbije maanden in de Verenigde Staten koortsachtig nieuwe diensten, zoals een fysieke betaalkaart of krediet en betaling op het verkooppunt. PayPal ziet het meteen groot en omarmt talrijke platforms, inclusief Windows Phone en BlackBerry 10. De vroegere baas van PayPal, David Marcus, is naar Facebook overgestapt. Hoeft het dan te verbazen dat sommigen denken dat PayPal de gelederen van het sociaal netwerk gaat versterken?
Google lonkt dan weer begerig naar Softcard, een joint venture tussen de Amerikaanse mobiele operators Verizon, AT&T en T-Mobile. Dit merk met de bekende mascotte Tappy is beschikbaar op steeds meer Android- en Windows Phone-smartphones, maar je hebt er een specifieke simkaart en een mobiel abonnement voor nodig. Om de technologie toegankelijk te maken, zou Google die eisen kunnen wegnemen.
Als je erover nadenkt, is het precies op die manier dat Apple Pay op zo korte tijd zo populair is geworden …