Samen met Coca-Cola test myShopi de Beacon-technologie in 10 Belgische Delhaize-winkels. Maar wat betekent dit concreet?
myShopi voegde een nieuwe functie toe aan zijn mobiele app, die in ons land al meer dan 500.000 keer werd gedownload. Met Coca-Cola Enterprises als partner test myShopi nu de Beacon-technologie in de supermarkten.
Beacons zijn in feite Bluetooth-zenders en –ontvangers die met de mobiele app communiceren om berichten uit te wisselen. Deze berichten zijn meestal promoties die je aansporen om in ruil voor allerlei voordelen voor bepaalde producten te kiezen.
Sinds deze zomer vinden in ons land tests plaats in verscheidene Delhaize-supermarkten. De gebruikers ontvangen een bericht om een caddie® te nemen in plaats van een mandje. In ruil profiteren ze van een aanbieding: bij aankoop van een pack met 6 flessen cola, mogen ze een tweede pack gratis meenemen.
Voor de supermarkt is dit een manier om meer klanten over de vloer te krijgen. Die laten zich immers steeds vaker verleiden door virtueel winkelen, met levering thuis of op kantoor. Een meer interactieve verkoop moet consumenten naar het verkooppunt lokken, want dit is lucratiever voor de supermarkt en de merken.
Maar wat geeft de consument hiervoor prijs? Welke informatie deelt de app MyShopi mee aan Coca-Cola Entreprises? Het merk weet wanneer je het bericht ontvangt en op welk ogenblik je het opent. Het heeft toegang tot je geboortedatum, geslacht en postnummer. Het ziet hoeveel personen het bericht hebben ontvangen, hoeveel het hebben geopend en vooral hoeveel op de aanbieding zijn ingegaan. Maar de partners van de test beweren dat het alleen om geaggregeerde gegevens gaat. Coca-Cola zou dus niet weten dat Jeroen, 36 jaar, uit Elsene, van de promo heeft geprofiteerd. Wel dat van alle personen die op de aanbieding ingingen, er zoveel vrouwen van X jaar waren en zoveel personen die op Y kilometer van de winkel wonen.
Deze video geeft meer uitleg.
Ook zin in een interessante aanbieding? Tot en met 31 december verdubbelt Hello bank! de cash-back van alle leden die hun myShopi-account hebben gelinkt aan hun Hello- of Hello4You-account. Hoe werkt het? De terugbetaling wordt cash op je rekening gestort. Wat je moet doen om hiervan te profiteren, wordt hier uitgelegd.