Maak kennis met Nao, de nieuwste uitvinding van de bank Tokyo-Mitsubishi UFJ. Deze bankconsultant beheerst bovendien niet minder dan drie talen!
In Japan heeft de bank Tokyo Mitsubishi UFJ onlangs robot Nao in dienst genomen om bezoekers te begroeten aan de ingang van het hoofdkantoor in de hoofdstad. In het Japans natuurlijk, maar ook in het Chinees en Engels. Nu de Olympische Spelen van 2020 snel dichterbij komen, bereidt de bank zich voor door alvast de taalbarrière uit de weg te ruimen.
De bedenker van de robot is een Frans bedrijf, Aldebaran. De robot is ontwikkeld om een gesprek aan te gaan met de klanten, bankdiensten aan te bieden of door te verwijzen. Stel Nao een vraag en hij antwoordt. Als hij je vraag de eerste keer niet begrepen heeft, vraagt hij dat je ze zou herhalen. Hij spreekt met een zachte stem.
Wil je bijvoorbeeld een rekening openen, dan hoef je Nao alleen maar te vragen: “Wat moet ik doen om een klassieke bankrekening te openen?” Hij bevestigt dat hij je begrepen heeft en legt dan uit dat je dit beter doet in een bankkantoor in de buurt van je woning of werkplek. Als de klant een identiteitsbewijs bijheeft, moedigt de robot hem aan om de formulieren meteen ter plaatse in te vullen.
Bekijk Nao die het aan zijn loket druk heeft met inlichtingen geven, in het Japans.
Tokyo Mitsubishi UFJ is niet de enige bank die deze weg opgaat. Ook Mizuho nam al Pepper-robots in dienst om klanten te informeren en aangenaam bezig te houden vóór ze aan een loket aan de beurt zijn. Pepper draagt op zijn buik een tablet om interactief informatie te verstrekken.