Via networking leer je als starter nieuwe mensen kennen, én zij leren jou kennen. De eerste keer dat je moederziel naar een event gaat, zal dat waarschijnlijk met knikkende knieën zijn. Da's normaal. Maar practice makes perfect, ook als het op netwerken aankomt.
Via je netwerk bouw je je eigen community op. Het gaat dus niet over jezelf op een pied-de-stal zetten en een ode aan jezelf brengen. Wél over het opzetten van relaties. Relaties die je op termijn nieuwe klanten kunnen opleveren.
Je weet wat je kunt, nu moet je dat ook nog uitstralen. Oefen je 'elevator pitch' voor de spiegel, in de auto, in bed, op toilet ... Een 'elevator pitch' wil zeggen dat je op één minuut vertelt wat je doet. Onderweg naar het event blijf je het inoefenen zodat alle elementen goed in je hoofd zitten. Of herhaal gewoon 'Ik wil het, ik kan het, ik doe het' om je koudwatervrees te overwinnen.
Stel de mensen in je groepje een paar vragen en houd de conversatie op gang. Zo leer je ze snel beter kennen, vallen er geen akelige stiltes en leg je mogelijk interessante contacten. Remember: niemand vindt zichzelf saai, dus eens je ze aan de praat over hun eigen ding hebt, ben je vertrokken!
Een paar voorbeelden om het ijs te breken:
Vraag je af wat je voor iemand in je netwerk kan doen. Hoe kan je hem of haar vooruit helpen? Dat kan evengoed met een interessant contact zijn en niet onmiddellijk met jouw eigen producten. Netwerken is een werk van lange adem, een werk van geven, geven, geven … en dan krijgen.
Een must-do: events van de sectoren waarin jouw klanten actief zijn, of events van beroepverenigingen van je eigen vak. Ga zeker ook naar avonden zoals de Nacht van de Inspiratie van Bizidee om er naast workshops, inspirerende sprekers en persoonlijk advies contacten te leggen en je netwerk op te bouwen of uit te breiden.
Er zijn ook meer en meer co-workingspaces. Daar leer je op een natuurlijkere manier mensen kennen.