In een interview met Reuters verklaarde een vertegenwoordiger van elektronicagigant LG dat het bedrijf werkt aan een eigen alternatief voor Android Pay, Samsung Pay en Apple Pay.
2015 is een moeilijk jaar voor de mobiele divisie van de Zuid-Koreaanse groep LG. De omzet is weliswaar bevredigend, maar de winstmarge laat te wensen over. De fabrikant hoopt zijn rentabiliteit te verbeteren met meer dynamische nieuwe producten die binnenkort op de markt komen, vooral in het lage en middensegment. Verder zou het bedrijf ook werken aan een systeem voor mobiele betalingen. Die beslissing wekt op het eerste gezicht verbazing, omdat onder andere Samsung een dergelijk systeem heeft ontwikkeld, zonder natuurlijk Apple Pay te vergeten. Ondanks hun slagkracht en naamsbekendheid, waar LG in geen geval aan kan tippen, hebben zij het niet gemakkelijk om hun oplossingen algemeen ingang te doen vinden.
Samsung Pay functioneert grosso modo volgens hetzelfde model als Apple Pay en is al beschikbaar op de Amerikaanse markt. Het maakt gebruik van de NFC-technologie, een digital token en vingerafdrukherkenning. Maar het functioneert alleen in een verkooppunt en dus niet online. Apple Pay, dat eveneens via NFC connecteert, bestaat zowel in de VS als in Groot-Brittannië en is al sinds september 2013 beschikbaar voor bepaalde modellen.
Ondanks een zeer trage start is Apple Pay momenteel marktleider, met 75% van de totale markt in de VS. De ontwikkeling komt binnenkort waarschijnlijk in een hogere versnelling wanneer in alle Amerikaanse handelszaken nieuwe betaalterminals worden geïntroduceerd die automatisch compatibel zijn met de nieuwe applicatie. En vergeet ook Android Pay niet, dat Google Wallet vervangt.
Je kan je dus de vraag stellen hoe LG het verschil zal kunnen maken met deze sterke concurrenten en hoe het zich efficiënt zal positioneren op de Amerikaanse markt om zijn beoogde rentabiliteitsdoelstellingen te halen.