Betalen met een mobiele app moest gemakkelijker kunnen, vond PayPal in 2014, en het voerde één-klik-betalingen in. Nu is die methode ook mogelijk op het web en dat zou revolutionair kunnen blijken.
“One Touch” is vanaf september 2014 beschikbaar op de iPhone en op Android-toestellen. Het systeem werd sindsdien uitgebreid tot Windows Phone en BlackBerry. Klanten hoeven nog maar één keer actie te ondernemen om te betalen: als ze de transactie bekrachtigen.
De gebruiker voert bij de eerste bestelling alle algemene informatie in: leverings- en facturatieadres, bankkaartgegevens, voorkeuren voor de verzending. Die wordt dan bij alle latere bestellingen automatisch ingevuld en het enige wat hij nog moet doen, is de aankoop bevestigen met één klik.
Begin mei besloot PayPal om deze technologie ook op alle websites toe te passen, ongeacht het scherm: smartphone, tablet, computer en zelfs interactieve tv. Het is trouwens een beproefde formule: Amazon biedt de optie “1-Click Ordering” al 15 jaar aan om je aankopen te betalen zonder je persoonlijke informatie telkens opnieuw te moeten invoeren. Ook Apple past de methode toe op iTunes-accounts, onder andere voor bestellingen in de Apple Store.
Als je op de dienst bent ingeschreven, regel je al je verdere aankopen via dezelfde webbrowser met één klik.
Boekt PayPal hiermee succes? De eerste resultaten zijn in elk geval bemoedigend:
de handelaars verkopen meer en de klantentrouw stijgt, want PayPal treedt op als een vertrouwde derde partij. Verkopers hoeven geen enkel extra toestel in huis te halen.
Als PayPal al in hun betaalopties zit, kunnen ze voortaan onmiddellijk voor het venster
“One Touch” kiezen.