In Frankrijk lanceerden BNP Paribas, La Banque Postale en Société Générale in september 2013 Paylib, een concurrent van PayPal. Onlangs heeft ook Crédit Mutuel Arkéa zich bij het consortium gevoegd. De online betaaldienst staat daarmee ter beschikking van 24 miljoen klanten.
Minder dan een jaar na de lancering breidt Paylib zich in snel tempo uit. Crédit Mutuel Arkéa, een belangrijke financiële instelling, is onlangs toegetreden tot het consortium. In 2015 zullen al haar klanten de online betaaldienst kunnen gebruiken. Paylib krijgt er dan in één klap 1,2 miljoen particuliere klanten bij. “Met Paylib komen de nieuwe betaaloplossingen voor m-commerce in beeld: een innoverende, mobiele en sterk beveiligde dienst voor de klanten van onze distributienetten”, stelt Frédéric Laurent, adjunct-directeur-generaal bij Crédit Mutuel Arkéa.
Hoe werkt het?
De klant activeert de dienst op de website of in de mobiele app van zijn bank. Hij creëert zijn Paylib-inloggegevens, kiest de gewenste bankkaart voor zijn transacties en bevestigt dat hij van de dienst gebruik wil maken. Als de klant iets wil kopen in een webshop hoeft hij alleen maar op het Paylib-icoontje te klikken om te betalen. Hij wordt herkend aan zijn inloggegevens. Authenticatie en bevestiging van de betaling gebeuren rechtstreeks in de mobiele bankapp of via een in te voeren code.
De bankenpartners hebben alle vier besloten om Paylib gratis aan particulieren aan te bieden. Tot nu toe zijn al 250.000 klanten hierop ingegaan. Ook handelaars kunnen de toepassing integreren in hun website. Steeds meer bedrijven aanvaarden Paylib-betalingen, van de Franse spoorwegen (SNCF) tot La Poste en binnenkort ook de hotelgroep Accor.