Peepme, de Facebook voor je uitgaven

Op 20/03/15
Deel via

Op Peepme post je de prijs van alles wat je koopt en verbruikt. De essentie ervan in één zin ? “Zeg mij wat je koopt, dan weet ik of ik je like”.

Peepme heeft een beetje Belgische roots. De app werd gelanceerd door Zeki Sever, een jonge investeerder, kunstverzamelaar en ondernemer in New York.

Wat is er zo speciaal aan deze mobiele app voor iPhone en Android? Nadat je een profiel hebt aangemaakt, neem je een foto van al je aankopen (goederen en diensten) en zet je die online, met een duidelijke vermelding van de prijs. Net zoals bij Facebook heeft elke gebruiker een tijdlijn. Die houdt je aankopen bij en geeft aan hoeveel je in totaal hebt uitgegeven. Iets voor gluurders? Beslist, en dat geeft de maker ook heel eerlijk toe.



Zeki Sever probeert al wie “rich & famous” is te overtuigen om zijn app te gebruiken en er reclame voor te maken. Hij reist daarvoor de wereld rond en aarzelt niet om voor de promotie selfies met VIP’s te nemen, zelf met de bazen van Apple in Californië.

Zijn grootste wapenfeit tot nu toe is dat hij erin geslaagd is Scott Disick voor zijn karretje te spannen, de partner van Kourtney Kardashian. In juni 2014 vroeg Disick zijn miljoenen Twitter-volgers om net zoals hij Peepme te downloaden. Want hoe meer gebruikers Peepme heeft, hoe meer partnerships de bedenker kan aangaan met online sites en hoe meer commissie hij ontvangt op de verkoop via het profiel van de Peepme-gebruikers.

Belgen houden hun uitgaven meestal liever voor zich. Zou jij toegeven aan de verleiding en je uitspattingen op Peepme wereldkundig maken?