Penny is een interactieve virtuele assistente. Ze dialogeert met je in natuurlijke taal, net zoals een financieel adviseur. Maar alleen op een mobiel toestel!
De rol van virtuele assistenten op onze mobiele toestellen wordt steeds belangrijker, zoals u hier al meer dan eens kon lezen. Sinds 2013 wemelt het van de charmante voornamen op deze groeimarkt: Lola, Nina of zelfs Lily. Nina is het perfecte voorbeeld van een “virtuele bankier”. Ze werd ontwikkeld door het bedrijf Nuance (dat ook de spraaktechnologie voor … Siri levert), begrijpt relatief complexe vragen en beheerst de dialoogcontext, zodat ze een echt gesprek kan voeren. In ons taalgebied, in Nederland, lanceerde ING in oktober 2014 … Inge. Zij zorgt ervoor dat klanten met hun stem overschrijvingen kunnen uitvoeren.
En nu dient Penny zich dus aan als een intelligente virtuele assistente. Opmerkelijk: alleen vrouwelijke voornamen komen blijkbaar in aanmerking. Penny is een van de nieuwste stemmen in het zogeheten PFM-aanbod. PFM staat voor persoonlijk financieel beheer, een van de meest gebruikte functies bij het mobiel bankieren, onder andere bij de generatie Y.
Penny neemt de gestalte aan van een messaging app voor iPhone en Android die compatibel is met 18.000 banken en instellingen. Het is de bedoeling dat de app in natuurlijke taal vragen van gebruikers beantwoordt, precies zoals een menselijke adviseur zou doen. Van ’s ochtends tot ’s avonds geeft Penny nauwkeurige informatie over iemands financiële toestand (rekeningstand, uitgaven, te ontvangen facturen, sparen). Om de informatie relevant te houden, raadpleeg je Penny best regelmatig. Alleen als je als gebruiker zelf ook enige inspanning levert, is de functie echt nuttig.
Bij het schrijven van dit stuk was de app alleen in de Verenigde Staten beschikbaar. De software werd geschreven door een Amerikaanse start-up, Friendly Finances, die zich heel discreet achter zijn uitvinding verbergt (de app heeft weliswaar een eigen website, maar de website van het bedrijf hebben wij niet gevonden …). De app is gratis en hoe het verdienmodel eruitziet, blijft een raadsel.
Uit de intentieverklaring van het bedrijf blijkt dat het je naam en e-mailadres bewaart en de inloggegevens van je bank (want anders kan Penny je niets vertellen over je financiële toestand). Friendly Finances zweert bij hoog en bij laag dat het die informatie niet verklapt aan commerciële bedrijven …