Pheed, zo heet de jongste telg onder de ‘sociale netwerken’. Pheed telt intussen al meer dan een miljoen ‘Pheeders’, bundelt alle functionaliteiten van zijn ‘concurrenten’ en innoveert door leden de mogelijkheid te bieden geld te slaan uit hun inhoud.
Pheed is… Facebook, Twitter, Tumblr, Instagram, YouTube én SoundCloud samen. Het is met andere woorden één enkel platform om allerlei content te delen: teksten, foto’s, geluid of video’s. En om updates te krijgen van alle ‘channels’ die u volgt. Pheed heeft wel een troef die de andere niet hebben: de gebruiker kan een account creëren (maar dat is niet verplicht) waarvan de content slechts toegankelijk is via een te betalen abonnement (van $ 1,99 tot 34,99 per maand) of ‘Pheeders’ kunnen tussen $ 1,99 en 34,99 vragen voor specifieke posts. Van dat geld gaat er 50% naar het platform, de andere helft gaat naar de Pheeder.
Van de nu iets meer dan één miljoen gebruikers halen enkel artiesten zoals David Guetta ($ 4,99/maand) geld uit hun content. Van een lambda-gebruiker verwacht je namelijk niet snel dat hij met een betalende account uitpakt … De oprichters van Pheed geloven er alvast in.
Het principe veronderstelt in elk geval een kwalitatieve en/of exclusieve inhoud. Of u nu artiest, journalist, blogger of specialist uit een bepaalde sector bent. Pheed lijkt (voorlopig) vooral interessant voor mensen uit de culturele wereld. We kunnen ons inbeelden dat artiesten in avant-première munt slaan uit een nieuwe clip, een uittreksel van hun live-concert of zelf hun hele concert. Ook een televisiezender kan langs dit kanaal heruitzendingen verkopen, à la carte of met een abonnement.
Merken hebben de weg naar Pheed nog niet gevonden – het sociale medium is pas populair sinds oktober –, maar lang kan dat niet meer duren. Een merk kan zijn fans namelijk een abonnement doen betalen en op die manier hele horden valse followers vermijden zoals op andere sociale media. Bovendien kunnen ze in reclamecampagnes makkelijker hun publiek beoordelen. Met Pheed kunt u ook exclusieve wedstrijden organiseren of content aanbieden met een hoge toegevoegde waarde.
Wat met de aanwezigheid van banken op Pheed? Die kun je momenteel nog op één hand tellen! En hun activiteit valt tot nul te herleiden. Hoewel sommige banken een account hebben gecreëerd. Vooral de banken die al sterk gericht zijn op sociale netwerken zoals Crédit Agricole, Northwestern Capital, Unicredit via zijn stichting Unicredit & Universities of nog Bank of America. De biografie van laatstgenoemde bank doet vermoeden dat de ze het profiel niet zelf heeft aangemaakt. Net als op alle sociale netwerken komt het er ook op Pheed op aan om snel uw profiel te creëren, als u niet wilt dat iemand anders ermee aan de haal gaat. Een goed verstaander…