Prepaidopties zijn doorslaggevend voor de ontwikkeling van mobiele portefeuilles. Het Zweedse bedrijf voor mobiele betalingen InComm levert hiervoor het bewijs.
Iedereen wil het fenomenale succes van de mobiele app van Starbucks in de Verenigde Staten evenaren. Het geheim van dit klantentrouwprogramma laat zich nochtans snel raden: oplaadbare kaarten, afleestoestel voor 2D-codes, efficiënt en geïntegreerd commercieel systeem en een heel eenvoudige app met beloningen.
Dit model bevestigt wat de spelers uit de sector al dachten: prepaidopties zijn doorslaggevend voor de ontwikkeling van elektronische en mobiele portefeuilles. Het Zweedse bedrijf Seamless werkte samen met InComm een oplossing uit om de mobiele betaalportefeuille SEQR te herladen met kaarten die je in elk verkooppunt vindt.
SEQR is al beschikbaar in 30 landen. De oplossing zou jaarlijks goed zijn voor 3 miljard transacties. Het nieuwe aanbod SEQR/InComm is in de eerste plaats voor de Amerikaanse markt bestemd. Dat is ook te begrijpen: elke supermarkt zwaait er met een waaier aan prepaidkaarten, voor alle mogelijke diensten, van de Xbox tot iTunes, naast herlaadkaarten voor mobiele toestellen en zelfs merken zoals Starbucks of Best Buy.
Dit is zeker niet het eerste product van dit type dat op de markt komt. Eerder bood Softcard (het vroegere Isis) aan een doelgroep met minder (of geen) bankrekeningen al een American Express-betaalkaartoplossing met prepaid herlaadmogelijkheden en een elektronische portefeuille via een mobiele app (voor Android) aan. Isis/Softcard heeft al 70 miljoen Amerikanen overtuigd.
Eveneens in de Verenigde Staten werd begin 2014 mCard gelanceerd. Wat maakt deze oplossing origineel? Het gaat om een prepaid virtuele MasterCard die vanuit een traditionele bankrekening of een andere kredietkaart wordt bevoorraad. De gebruiker maakt de virtuele kaart op zijn smartphone aan en de levensduur ervan bedraagt … 20 minuten.