Samsung lijkt voor het testen van de eerste bouwstenen van een systeem voor mobiele betalingen met biometrische identificatie de voorkeur te geven aan zijn thuismarkt Zuid-Korea.
In oktober 2014 lanceerde Apple zijn systeem Apple Pay met een zeker succes.
Wij hebben dat toen voor jou getest. Al een paar maanden later kwam Samsung met
een antwoord, maar Samsung Pay lijkt nog steeds niet helemaal klaar voor lancering.
Toch wil Samsung wel degelijk innoveren en zich onderscheiden van de TouchID-vingerafdrukherkenning van Apple. Op zijn thuismarkt Zuid-Korea zet het voorzichtig een eerste stap met een dienst voor biometrische authenticatie. Gebruikers kunnen er betalingen zowel met hun vingerafdruk, de iris van hun oog als hun stem valideren.
Om meteen voldoende voorsprong op de concurrenten te behalen, zal deze technologie niet alleen in de eigen toestellen van het merk worden ingebouwd, maar ook door partners: andere smartphonefabrikanten, websites en beveiligingsbedrijven.
Ondertussen is de technologie van Samsung zelfs al gecertificeerd door de FIDO Alliance (Fast IDentity Online), een organisatie met prestigieuze leden, zoals Google, Visa, PayPal of Microsoft. Dat Apple in dit rijtje ontbreekt, is natuurlijk geen toeval. Tenzij het echt niet anders kan, dopt dit merk liever zijn eigen boontjes.
Interessant in dit verband is dat Windows 10 authenticatie zonder wachtwoord zal bieden en daarbij de specificaties van het FIDO-consortium zal naleven. Samsung produceert trouwens pc’s en smartphones die onder Windows draaien.