Santander begint met Voice Banking

Op 26/04/16
Deel via

Als je bij de bank Santander allerlei bankverrichtingen uitvoert, hoef je alleen nog maar tegen een app te praten. Voice banking zit in de lift!

Santander wordt graag gezien als een innovatieve bank en ondersteunt dit door af en toe met spectaculaire doorbraken naar buiten te komen. Dat is ook nu weer het geval. Ze gebruikt in Mexico al sinds 2014 stemherkenning om haar klanten te identificeren. Die ervaring kwam goed van pas om een stemgestuurde assistent te lanceren.

De bank ontwikkelde samen met softwareontwikkelaar Nuance een module om stemherkenning in haar SmartBank-app te integreren. Eerst is de iPhone aan de beurt, dan volgt Android.

Santander zal haar klantenservice op deze manier volledig personaliseren. De bank kijkt daarvoor naar het profiel en de specifieke wensen van elke klant. Hoeveel heb je bijvoorbeeld uitgegeven op een bepaalde dag of in een bepaalde winkel? Stel in je eigen woorden je vraag aan de app en je krijgt een antwoord zoals ook Siri of Google Now dat zouden doen. De artificiële intelligentie werkt bovendien snel genoeg om de transacties in real time te tonen.

En dit is nog maar een begin: de komende maanden worden diverse andere functies toegevoegd. Je zal een storting of betaling kunnen uitvoeren en aangeven dat je je bankkaart hebt verloren of dat ze werd gestolen. Wil je weten welke voordelen (cashbacks, punten) je nog te goed hebt? Stel gewoon je vraag aan de app.

Santander is ervan overtuigd dat dergelijke innovaties intuïtiever werken, tijdwinst opleveren, de kwaliteit van het klantencontact aanzienlijk verbeteren en de klantentrouw ten goede komen. Het systeem is ook goed beveiligd: een opdracht wordt pas uitgevoerd nadat de stem van de klant is geauthenticeerd.