De Deense Saxo Bank heeft een community ontwikkeld voor sociale trading online: TradingFloor.com. De comunity is gebaseerd op social media-concepten zoals LinkedIn en op marktgegevens die verspreid worden via blogs om de uitwisseling van informatie meer ‘social’ te maken.
Saxo Bank maakt zijn site TradingFloor.com nu nog collaboratiever. De site telt nu al miljoenen gebruikers. De thema’s die aan bod komen zijn niet alleen macro-economie, maar ook deviezen, aandelen, indexen en grondstoffen, en dat in de 25 landen waar de in Kopenhagen gevestigde bank actief is en in verschillende talen, waaronder Frans, Engels, Spaans, Duits en Pools.
TradingFloor bevat in de eerste plaats tradingtools – een economische kalender, een module voor openstaande posities, grafieken, filmpjes, market call, analyses, tradingideeën en morning briefing. Bovendien integreert de site nu ook functies uit het universum van de sociale netwerken. Het concept had eerder al succes bij traders in vreemde munten via sites als eToro of Tradeo. Tradingfloor telt vandaag meer dan 40.000 bijdrages.
Net als LinkedIn in een beroepsomgeving en voor rekrutering, nemen experts er het woord in de vorm van vrije podia of via artikels – vaak uitgenodigde bloggers, net zoals de Huffington Post dat doet – waarin ze hun kijk geven op de economische actualiteit en de evolutie van de financiële markten becommentariëren. De gebruiker beschikt over een dashboard en personaliseerbare alerts. Zo kan hij de analisten en andere traders volgen, ideeën van traders delen of gedeelde analyses van commentaar voorzien.
Saxo volgt hiermee het voorbeeld van talrijke andere marktspelers uit de financiële wereld. In november 2012 al pakte het Franse bedrijf IoSquare uit met een index onder de naam ‘social media sentiment’ om positieve, neutrale en negatieve tweets over een beursgenoteerde waarde te traceren. In april 2013 voegde Bloomberg de Twitter-feeds in real time toe aan zijn dienst Bloomberg Professional