Als je klant bent bij Westpac en je ontvangt je bankkaart, dan hoef je die alleen maar te scannen met een app voor Android of iOS om ze te activeren. Langsgaan bij je bank of een dienst bellen hoeft dus niet meer.
Westpac, dat in Australië en Nieuw-Zeeland actief is, maakt in zijn Mobile Banking-app handig gebruik van de fotocamera in een smartphone (uitsluitend Android en iPhone) om debet- en kredietkaarten te activeren. Klanten hoeven bijvoorbeeld geen gegevens meer in te voeren aan een geldautomaat of langs te gaan in hun bankkantoor. De oplossing is dus eenvoudig, snel en praktisch.
De tekstelementen van de kaart worden geregistreerd met optische karakterherkenning (OCR) en vóór de kaart wordt geactiveerd, krijgt de kaarthouder de vraag of alle gegevens kloppen.
Westpac wil uitgroeien tot dé technologiepionier van de bankdiensten die het levert. Voor de Apple Watch biedt het bijvoorbeeld ook een “Quick Balance”-functie om het saldo van je bankrekening te checken als je het slimme horloge koppelt aan de bankapp.